עמוד:158

יהסס להכות את בנו אם יסטה מן הדרך שחונך לנהוג בה . תוכו כברו . מוכן לסגת מעמדתו אם ההסבר שהוא שומע מניח את דעתו , ואז מתחלפת תוקפנותו בעדינות , ברכות ובכבוד לבן שיחו . שאלה 4 שלושת הביטויים הציוריים הם מטפורה ושני דימויים . מעניין שמקור ההשראה לכולם הוא הטבע , הסביבה הכפרית שבה מתרחש הסיפור . כולם נוגעים בנושאים שבמוקד הסיפור - תוקפנות , ח ולשה וחוסר שייכות . שאלה 6 כדאי להפנות את התלמידים לשתי הפסקאות שבסוף הסיפור , לדברים שאומר אביו של דייב לבנו ולאשתו . ניכר שלמד הרבה יותר מאשר על קיומם של חיידקים . הוא למד שהעולם משתנה , שבעתיד לא יהיה די בכישורים ובעקרונות עמו שלו ובעיקר שחייו של בנו יהי ו טובים וקלים יותר מחייו שלו . הוא למד להעריך את המורים של בנו ואת דייב עצמו על ידיעותיו . המפגש עם המורה בבית הספר האיר את עיניו , העניק לו נקודת מבט חדשה על חייו שלו , ואפשר לו להתקרב לבנו מתוך הבנה , הערכה וכבוד . לשבור את החזיר מאת אתגר קרת הסיפור מתאר א פיזודה משפחתית שכיחה למדי : האב זוקף לחובתה של האם את העובדה שילדם מפונק ואינו רוחש כבוד לכסף , ומחליט לפעול בדרכו כדי לשנות את המצב . הוא קונה לילד קופת חרסינה בצורת חזיר ומלמד אותו פרק בהלכות חיסכון : אם הילד מצליח לשתות בבוקר כוס שוקו מבלי להקיא הוא מקבל מטבע , ואותו עליו לדחוף לחריץ בקופת החזיר . אם יתמיד בחיסכון , מבטיח האב , יוכל הילד לקנות לעצמו צעצוע . הילד נקשר לחזיר החרסינה ומייחס לו חיים : הוא מעניק לחזיר שם ומשגיח " שלא יקפוץ מהשולחן למטה " . למעשה " רק בשבילו אני שותה את השוקו עם הקרום כל בוקר , בשביל לדחוף לו את השקל בגב " . האב אינו מודע כלל לקשר המיוחד בין בנו לחזיר , והוא מדרבן את בנו לשבור את הקופה כדי להוציא מתוכה את המטבעות . קולו והתנהגותו של האב צבועים באלימות ( " גורר את אמא " ; " מחזיק פטיש " ) . הילד חש את כובד האחריות על כתפיו – " אבא כבר הרים את הפטיש , ואני הסתכלתי על העיניים השבורות של אמא ועל החיוך העייף של פסחזון וידעתי שהכול עלי , אם אני לא אעשה כלום הוא מת " - ומצליח לדחות את הקץ ; בלילה הוא מתגנב החוצה ו " משחרר " את החזיר בשדה קוצים . הביטוי " לשבור את החזיר " רומז גם על ניסיונו של האב לשבור את רוחו של הילד הנ תפס בעיניו כמפונק וכסרבן . הסיפור הקצר מתאר אפיזודה משפחתית אחת במשך זמן קצר , מתמקדת בעימות בין שתי דמויות , ואף שהיא נמסרת מנקודת מבטו הנאיבית של ילד היא משקפת את תווי המתאר של המערך המשפחתי . רקס מאת הסופר הצרפתי רנ ה גוסיני גם סיפור זה , שתרגמה מיכל פז - ק לפ , עוסק במקרה שהתרחש במשפחה בין זוג הורים לילדם , אך כאן הדמות הרביעית היא חיה בשר ודם – כלב . בסיפור מספר הילד ניקולא מה התרחש בביתו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר