עמוד:157

הרחבות והצעות להוראת הפרק עץ הדובדבנים השבור מאת ג ' סי סטיוארט במרכז הסיפור שלוש דמויות : הנער דייב - תלמיד בית ספר , המורה שלו - פרופסור הרברט , ואביו של דייב . כשאחד החוואים מתלונן באוזני המורה שתלמידים גרמו נזק לעץ הדובדבנים בגנו , המורה מטיל על התלמידים קנס . דייב , שאין ברשותו הכסף , נאלץ להישאר בבית הספר אחרי הלימודים ולבצע עבודות ניקיון ; בכסף שישלם לו המורה יוכל לשלם את הקנס . דייב מאחר לשוב הביתה מבית הספר וסופג נזיפות מאביו , אך אינו מספר לו את האמת . האב מחליט לבוא למחרת היום לבית הספר ולדבר עם המורה : " הוא לא יהין עוד להשאירך אחרי הלימודים מפני שבן עניים אתה " . במרכז הסיפור – המפגש הטעון בין האב , חוואי פשוט , איש עבודה שהשכלתו מוגבלת לחשבון פשוט ולקריאה - כתיבה ושאינו מכיר או מעריך את בית הספר של בנו , לבין המורה , המייצג את העולם האקדמי . המפגש נפתח ברוח של עוינות ; האיכר מאיים שיירה בפרופסור , אך המורה פונה אל האב בכבוד , בטון ידידותי ואוהד , ומצליח להראות לחוואי את חשיבותם של לימודי הטבע והמדעים . המורה מצליח להעביר את האב מעמדה של התנגדות כעוסה לעמדה של אוהד ותומך , מאיר את עיני האיכר ומשנה את השקפת עולמו . על כך מעידה הפסקה שלפני האחרונה בסיפור . כל אחד משלושת הסיפורים נמסר מפי מספר - ילד הצופה במתרחש ומעביר אותו בדרכו . כשמדובר בילד קטן כמו ניקולא , דרך הביטוי הילדית והמבט הנאיבי שלו מאפשרים לקוראים " לשמוע " שני קולות : את הדיווח של המספר המתאר את המתרחש , ואת קולה של המציאות המשתמעת בין השורות ( הסבטקסט ) . שאלה 2 א . כדאי להפנות את תשומת לבם של התלמידים לכך שהסיפור לא רק מתחיל באווירה קשה , של ענישה ושל חששות הילד מפני תגובת אביו , אלא מתפתח בו מצב של משבר ביחסים בין הילד לאביו , המביא את הילד למחשבות על בריחה מהבית כדי להימנע ממפגש המאיים להיות אלים בין האב למורה . בעבודה עם תלמידים מתקדמים כדאי להציג עוד זווית ראייה : על רקע הענישה בבית הספר והזעם שהפגין האב מול בנו - המפנה בגישה של האב למורה ולחומר הלימוד בבית הספר הוא בלתי צפוי מבחינת העלילה , אך צפוי מנקודת המבט הספרותית ; אילו בחר הכותב בסוף צפוי לסיפורו - היה הסיפור כולו מאבד את זכות הקיום שלו ... ב . המספר בגוף ראשון אינו מכביר פרטים על עצמו ; מבחינת העלילה , מדובר במספר ילד או נער צעיר , שלכאורה אינו מודע לסקרנותם של הקוראים ואינו טורח לספר על עצמו . הבחירה הולמת את הסוגה של הסיפור הקצר הממעיט בפרטים ומתמקד באירוע המרכזי . על גילו של המספר אפשר להסיק מהעובדה שהוא תלמיד תיכון , רגשותיו מתוארים רק בזיקה למשבר , אבל מעבר לכך אין בטקסט פרטים על מראהו , על חבריו או על תחומי התעניינותו . שאלה 3 כדאי לשים לב לעמדות המנוגדות שהאב מבטא ; מצד אחד לא יהסס לפגוע במורה ומצד שני מתנגד לפגיעה בנחשים . לשתיהן אחראי חוש הצדק המפותח של האיש . בולטות גם יושרה וכנות - הוא חי על פי עקרונות מוצקים , אינו מסתיר את העובדה שהוא איכר פשוט חסר השכלה , שלא

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר