עמוד:101

פעילות – 9 הפנייה לפעילות מתוקשבת נושא הפעילות : סיור ווירטואלי ברחובות העיר תל אביב , שבו ניתן לפגוש עוד ציורים רבים ולעמוד על הייחוד שלהם . בחירה באחד מהציורים , וכתיבת הסבר על הציור . פעילות 10 הפעילות עוסקת במושג " אומנות תלוית מקום " . הכוונה ל אומנות שבה נעשה שימוש בסביבה של היצירה , כדי להוסיף עוד רבדים של משמעות . המטרה האוריינית של הפעילות היא תרגול של מושג ה " הקשר " ( קונטקסט ) : מה שנמצא סביב מילה או משפט ועוזר להבנת הכוונה שלהם . ההקשר הוא גם לשוני ( ציר הדלת , ציר ירקות למרק ) , וגם לא לשוני ( הנסיבות שבהן מופיע הטקסט ) . במקרים רבים יכולת הבנת טקסטים עולה ככל שהתלמידים יכולים להכיר ולזהות את ההקשרים שלהם . ב אומנות רחוב ההקשר משחק תפקיד חשוב , ובדרך כלל הא ו מנים משתמשים בסביבה בה מוצבת העבודה ומתייחסים אליה . כך למשל , בעבודה של האמן ABOVE רואים דמות בתנופה לוליינית עומדת על יד אחת . הדמות מוקמה בדיוק מעל צל שמטיל פנס רחוב על הקיר , וכך נראה כאילו היא נתמכת בו . בלי הצל הזה ( למשל בשעות היום ) העבודה מאבדת את המשמעות שלה . כלומר , האו מן בחר למקם את העבודה בהקשר מסוים . הפעילות יכולה להיות מאתגרת כי לפעמים קשה להפריד בין ההקשר ליצירה , או לזהות את התפקיד של ההקשר . לכ ן מוצע לחלק את הפעילות לשלבים נוספים : לתאר ממה מורכבת היצירה ( למשל : אבני לגו , קיר ) . להפנות את תשומת הלב למה שבדרך כלל לא " רואים " בתמונה : הרקע , הסביבה ( קיר , שיחים , צל , פחי זבל ... ) . לאחר מכן לשאול מה ביצירה של הא ומן קשור לרקע ולסביבה , ומה הדברים שבסביבה תור מים ליצירה . אפשר לשאול : מה היה משתנה ביצירה אם היו מעבירים את הציור למקום אחר , או מציירים אותו על בד לבן ונקי שתלוי במוזיאון ? פעילות 11 לאחר שהתבוננו בתמונות וקראו על הנושא , מוזמנים התלמידים לערוך דיון כיתתי על הגבולות שצריכים ( או לא צריכים ) להיות לאומנו ת רחוב . זוהי אינה שאלה של שחור ולבן . יכולים בהחלט להיות גוני ביניים , וכדי להיות ערים למורכבות הזו התלמידים מתבקשים לדמיין נקודות מבט שונות שכל אחת מעלה יחס אחר לשאלה . זוהי דוגמה לדרך הסתכלות שכדאי לאמץ בכל סיטואציה מורכבת : לראות גם דרך עיניהם של אחרים . שימו לב שיכולות להיות דעות שונות , והמטרה העיקרית היא ללמוד להציג אותן בצורה ברורה ומנומקת , ולא לקלוע לתשובה נכונה כלשהי . להמחשה , אפשר להציג תמונות של רחובות שבהם יש הצפה של אומנות רחוב , או לדבר על מקומות שמוכרים לתלמידים באזור ( אם יש ) . דוגמה למקום בו הרחוב הש תנה לחלוטין : פעילות 12 בשאלה האחרונה בפרק יש היבט רפלקטיבי , ש נועד לשקף את התהליך שבו התלמיד מגבש דעה . גם כאן , אין " נכון " או " לא נכון " אלא מודעות לדרך הפעולה : מה עוזר לי ומה מבלבל אותי , בתקווה שהמודעות הזו תעזור בעתיד כשיהיה צורך להביע דעה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר