עמוד:150

סיום אפשר לסגור א ת הפרק בכמה דרכים , שמושכות חוט לפעילות עתידית : . 1 ליצור לוח כתתי או דף באתר ביה " ס שאליו יעלו התלמידים את השורות שהעתיקו . בהנחה שהפעילות בפרק יכולה ללוות כל שיר שיקראו במהלך השנה , הלוח / דף הזה יכול לגדול ולהתמלא בשורות יפות משירים . . 2 עבודה יצירתית אישית , זוגית או קבוצתית . להלן כמה רעיונות : א . " להעמיד " את השיר הנחיה - חומר למחשבה : אילו שורות יבקשו להדגיש , אולי ירצו לחזור על שורות מסוימות ? האם יכולה להיות מוזיקה שתלווה את ההקראה ? האם ירצו ליצור תפאורה למקום שבו מצוי הדובר ? מי הדובר והאם יהיה לו אופן דיבור מסוים ? וכד ' . פעילות זו מתאימה במיוחד ל " תמונה " , " שיר המקל " , " חוט " , אבל לא רק . ב . ליצור קולאז ' בעקבות השיר הנחייה - חומר למחשבה : אילו עצמים , מקומות ודמויות מוזכרים בשיר ? אילו דימויים ויזואליים וצבעים יכולים " לתרגם " את האווירה בשיר ? פעילות זו מתאימה במיוחד ל " תמונה " , ל " תפילה ראשונה " , לשיר של נעים עריידי ול " איפה " , אבל לא רק . ג . לכתוב בעקבות השיר הנחייה - חומר למחשבה : אפשר לבקש מהתלמידים שיכתבו כתיבה חופשית על חוויה דומה לזו שקראו בשיר . אפשר לחשוב ולכתוב על " שיר במתנה " : האם יש מישה ו שהייתם רוצים לתת לו את השיר ? מדוע דווקא לו ? איך השיר נוגע לו או יכול לגעת לו ? האם זו דרך לספר לו משהו על עצמכם ? הצעה לפעילות הרחבה למתעניינים העבודה על השירים בפרק היא כאמור עבודת רוחב , והשאלות הן שאלות הנוגעות לשירה באופן כללי . עם זאת , אפשר להצביע על תופעה שירית מובהקת המופיעה בפרק זה – מטפורות . הפעילות שלהלן מוצעת כפעילות של שיחה בכיתה , אולם אפשר גם לייעד אותה לקבוצת המתקדמים , שישוחחו ויכתבו . השאלות מתייחסות למטפורות , בלי לנקוב ב מילה " מטפורות " , וה ן אינ ן מתרחב ות לדיון כללי בתופעה אלא נשארות צמודות למופעים שלה בפרק . עם זאת , כשנתקלים במטפורות בפרקים אחרים בספר – אפשר לנהל עליהן שיחה באופן דומה לזה המוצע כאן . יתכן שלא כל התלמידים עבדו על השירים של דליה רביקוביץ ודן פגיס . כך שכדאי לתת ל כיתה זמן מה לקרוא את השירים , למקרה שלא עשו זאת , לפני שפותחים בשיחה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר