עמוד:96

יעדים בחינוך לשוני . 1 התלמידים יבינו את הקשרים הלוגיים בין חלקי הטקסט . . 2 התלמידים יארגנ ו מידע בתרשים . . 3 התלמידים יזהו את ההכללות בטקסט ויתנו דוגמה לכל הכללה . . 4 התלמידים ינקטו עמדה לגבי הכתוב בטקסט . . 5 התלמידים יפתחו כישורי האזנה ודיבור . . 6 התלמידים ינסחו בכתב כללי התנהגות . ראו בתכנית הלימודים בחינוך הלשוני , עמ ' 27 הישג נדרש . 5 , 4 , 3 , 2 , 1 הטקסטים בפרק הרחבות והצעות להוראת הפרק פעילות 1 הפעילות הראשונה בפרק מתחילה בדיון על דבריו של הפילוסוף הצרפתי וולטר . זהו הדיון הראשון בפרק , ולכן חשוב להקדים ולנסח כללים לדיון : כללים המתייחסים להתנהגות - להקשיב לדברי החברים , לא להתפרץ אחד לדברי השני ; כללים המתייחסים לתוכן הדברים - לא לחזור על דברים שנאמרו , להגיב עניינית , לתמוך בדוגמאות וכדומה . אחרי הדיון באמרתו של וולטר , מומלץ אפשר לבקש מהתלמידים לתת דוגמאות אישיות על מקרים בהם לא אפשרו להם להביע דעה ולדון בהם - האם הגבלת חופש הדיבור הייתה מוצדקת ? הפעילות נועדה לחזק את ההבנה של התלמידים לגבי הבדל בין שני סוגים של ההגבלות . אפשר להקדים שיחה ולחדד את ההבדל בעזרת שימוש במונחים " איך " ו " מה " : הגבלה על איך מתבטאים ועל מה אומרים . בנוסף , רצוי מא וד להביא לתלמידים דוגמאות נוספות , כגון : צו איסור פרסום - צו של בית משפט בישראל האוסר לפרסם מידע אודות פרשיה כלשהי . לדוגמה : צו איסור פרסום על חקירה משטרתית ; צנזורה - פירוש המילה הוא מניעת פרסום , פיקוח ושליטה על מידע . תפקידה של הצנזורה להגביל ולמנוע פרסום מיד ע . לדוגמה : צנזורה צבאית . הדיון בכיתה צריך להתמקד בשאלה מהו סוג ההגבלה בכל אחת מהדוגמאות , איזו זכות היא מגבילה , ועל אילו זכויות היא מנסה להגן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר