עמוד:202

שיר סיום ( עמ ' 276 בספר לתלמיד ) שיר ללא שם של פרץ - דרור בנאי הנפתח בשורה " כל הכבוד לאבא " , שבו בן מכיר טובה לאביו על שהשריש בו את האהבה לספר . משקף את אחד מהערכים המהותיים בחייו של אדם - הקריאה והספר כסמל לידע , להשכלה , לתרבות . מטרות תוכן . 1 הבנת סמליותו של הספר כמייצג ידע , השכלה , קדמה ותרבות . יעדים בחינוך לשוני . 1 התלמידים יבחינו במבחר הסמנטי המונח בתשתיתו של שיר ויוצר אווירה . . 2 התלמידים יכירו את הלשון הציורית בשיר . . 3 התלמידים יבינו את משמעותו של הסמל ביצירה הספרותית . ראו בתכנית הלימודים בחינוך הלשוני , עמ ' 57 - 56 הישג נדרש 6 הטקסט בפרק / * פרץ - דרו ר בנאי בשיר הקצר , חסר השם , המשורר מספר על הכרת התודה שלו לאביו . הוא פותח בצירוף שגור בלשון הדיבור – " כל הכבוד " , המשמש את הדוברים כדי להביע הערכה , התפעלות ולעתים גם הסכמה ותמיכה . הרחבת הצירוף ל " כל הכבוד לאבא " מעוררת סקרנות שבאה מיד על סיפוקה ; לא זו בלבד שהאב " לא חסך ספר " משום שהבין את חשיבותן של השכלה ושל חשיפה לתרבות , אלא התאמץ להעניק לילדיו ספרים בתנאים קשים עד מאוד , של " מחסור ורעב " . התיאור המטפורי בחלק השני של השיר - " לבוש בלואים בילדותי / ישבתי בשפת השורות " – מצי ג במשמעותו האחת את הילד היושב על שפת מאגר גדול של שורות כתובות , ובמשמעותו האחרת את הילד כמי שמתחיל את דרכו בהיכרות עם השפה הכתובה , היא שפת השורות , שפת הספרים . השיר מסתיים במטפורה נוספת , נוגעת ללב בפשטותה ובחמימותה , המבליטה את רגישותו של האב לילדו . הקריאה , כמייצגת השכלה ותרבות , מושווית לסוכר , החומר הגורם לתחושת עונג אצל כל בני האדם . מה שלא נאמר אבל נרמז במטפורה הזו – הכול , גם לבושי הבלואים , זכאים להשכלה , לתרבות , לספר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר