עמוד:200

המצאת המשימות היא עבודה קבוצתית שמצריכה יצירתית ותכנון . יצירה משותפת של משימה , בדיקה עצמית ובדיקה מול קבוצה אחרת , קבלת משוב ושיפור - כל אלו הם מיומנויות המאה 21-ה נדרשות , כאשר הדגש הוא על הנאה ומשחקיות ולא רק לימוד מאפייני העלילון . פעילות 3 כעת מתבקשים התלמידים להעמיק באחד ממרכיבי העלילון , ולחקור אותו בעזרת שאלות מנחות ונקודות למחשבה . הבסיס למחקר הוא החומר שהביאו לשיעור – עלילונים מסוגים שונים , וכן מקורות מידע חיצוניים . יש מספר ספרים בעברית על קומיקס שניתן למצוא בהם מידע בהיר , כמו ספרו של אורי פינק " ככה מציירים זבנג " , וניתן להיעזר בויקיפדיה , בבלוג של מישל קישקה ועוד . בדרך כלל יש לתלמידים היכרות מסוימת עם הנושא וכדאי לעודד אותם להביא את ידע העולם שלהם והמחשבות שלה ם . בפעילות מוצעים שלבים לביצוע המחקר , שבסיומם שיתוף של שאר הכיתה בסיכום של הלמידה . אפשר לדבר בשלב זה על אופנים שונים להצגת מידע , לברר מהן הנקודות העיקריות שרוצים להציג לכיתה ומהי הדרך המעניינת והברורה ביותר להעביר את המידע . בהתאם לאופי היצירתי של העלילון , כדאי לעודד את התלמידים להציג את הסיכומים בדרכים פחות שגרתיות , למשל : דרך משחק או הפעלה של הכיתה כולה , סרטון קצר , כרזה , או כמובן בצורת עלילון . פעילות 6 מטרתה של הפעילות היא לחלץ מתוך הכתבה רצף ברור של הנחיות ליצירת קומיקס . כדי למלא את הטבלה של שלבי העבודה ה תלמידים צריכים לאתר את המשפטים שמסבירים כל שלב ולכתוב אותם מחדש בתמציתיות ובצורה ברורה . למי שמתקשה באיתור השלבים בטקסט , אפשר לסייע בתהלוך המשימה : למצוא מילים שרומזות על שלב בתהליך ( " כך אני מתחיל " " כך אני עובד " , " בשלב הבא אני ... " , " השלב האחרון אחרון חביב .. . " ) , לקרוא את השלב , לומר במילים שלי מה עושים בשלב הזה , ואז לכתוב את הפעולה באופן ברור וכמה שיותר תמציתי . פעילות 7 פעילות זו מסכמת את מה שנלמד בפרק . התוצר : קטע קומיקס שהתלמידים יוצרים . מוצע להשתמש באחד הסיפורים מהפרק על המיתולוגיה היוונית שבספר זה , אך אפשר גם להישען על סיפור אחר או להמציא סיפור לבד . רצוי שהסיפור יהיה בעל עלילה מעניינת ודמויות עם אופי מודגש , שקל לאפיין בציור . הפיכת סיפור כתוב לעלילון דורשת עיבוד , שמודגם בספר . חשוב להדגיש שבדרך כלל עלילון מתאר את ההתרחשות בהתהוותה , כלומר הדמויות בקומיקס נוכחות באירוע , ועל כן הלשון היא מדוברת ובלתי פורמלית ואין " מספר " שמדווח על מה שקרה בסיפור . פעילות זו נותנת מקום ליצירתיות של ה תלמידים , וגם מי שחושש שאינו " יודע לצייר " יכול להצליח במשימה . יש לציין כי כמה מיוצרי העלילונים הגדולים אינם נחשבים לציירים דגולים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר