עמוד:198

סלנג ישן וחדש אין כמו העיסוק בסלנג כדי להמחיש את היותה של הלשון תופעה דינמית משתנה , ולא רק קובץ כללים נוקשים ומחייבים , המוטלים על התלמיד על - ידי סמכות כלשהי , כפי שרבים תופסים את הלשון בבית הספר . העבודה על סלנג ישן וחדש מובילה את התלמיד להקשרים התקופתיים והחברתיים שבהם שימשו / משמשים היסודות הלשוניים , שהרי יסודות הסלנג קשורים לתחומי תוכן ולהווי חיים מסוים . חשוב להפנות את התלמידים להורים ולמכרים בני דורות שונים , כדי לשמוע מפיהם על יסודות לשוניים בלית מוכרים , ועל נסיבות השימוש ביסודות אלה . השוואת מילוני סלנג ישנים למילוני סלנג חדשים היא מאלפת . רצוי להשתמש באופן מסודר בכלים לשימוש במילון שקיבל התלמיד במהלך לימודיו : מבנה הערך במילון , משמעות הקיצורים , סדר רישום ערכי המילון , ועוד . בהשוואה בין המילונים אין הכרח להשוות דווקא את העמודים שהובאו כאן ממילוני הסלנג . בהשוואת ישן לחדש ניתן לבדוק יסודות סלנג שהתווספו , יסודות שיצאו מכלל שימוש , יסודות שנשארו אך עברו מעתק משמעות , יסודות ששולבו בביטויי סלנג חדשים ( וראו הפועל ' תפס ' או שם העצם ' ראש ' בפוריותם בסלנג של היום ) . פעילות יצירתית שיש בה גם לימוד רציני ויישום הנלמד היא עריכת מילון סלנג כיתתי או בית ספרי . איסוף יסודות הסלנג הוא אך השלב הראשוני של העבודה . כאן יידרשו התלמידים לערוך כהלכה ערכים מילוניים : למיין את היסודות לפי חלקי דיבר , לציין את הקיצורים הנדרשים ( ז ' , נ ' , ת ' , מ " י וכדומה ) , לסדר את הערכים בסדר הא " ב , לשלב ביטויים לפי המילה הדומיננטית בביטוי , לפרש את יסודות הסלנג במילים נרדפות ( כאן יש לפתח מיומנות של המרת יסודות סלנג ביסודות תקניים ) , לשלב את היסוד בדוגמה מתאימה , ועוד . פעילות – 5 הפנייה לפעילות מתוקשבת נושא הפעילות : השימוש בסלנג . אפשר להתחיל את הפרק בפעילות הזו . *** סיפור בריבוע ( עמ ' 266 בספר לתלמיד ) פרק זה עוסק בסוגה עלילון ( קומיקס ) . עלילון הוא סיפור מילולי חזותי , הבנוי ברצף כרונולוגי ומעוצב בתוך מסגרות . העלילון משתמש במטפורות חזותיות , בסמלים ובצבע . לרוב , התכנים שלו פופולריים ומשעשעים . ( מתוך תכנית הלימודים , משרד החינוך ) במהלך הפרק מזהים התלמידים את המאפיינים של העלילון ומתעמקים באחד מהם , בדרך של משחק וחקירה . לאחר מכן נסקרים ומסוכמים שלבי הפעולה בתהליך יצירה של עלילון בעזרת טקסט ועלילון של מישל קישקה . בהמשך יתבקשו התלמידים לעבד טקסט וליצור עלילון בעצמם ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר