עמוד:190

פעילות – 12 הפנייה לפעילות מתוקשבת נושא הפעילות : כתיבה יצירתית ותיאורית המבוססת על " קמצא ובר קמצא " . שכתוב והרחבת הטקסט המצומצם של המדרש מדמיונם של התלמידים , כדי להפוך אותו למפורט וארוך יותר . *** חכמים לומדים ( עמ ' 254 בספר לתלמיד ) בפרק זה יקראו התלמידים שני סיפורים העוסקים בלימוד ובהוראה , וייפגשו עם שלושה מגדולי החכמים בתקופת חז " ל , שאף פיתחו דרכים וגישות ייחודיות בלימוד ובהוראה – רבי עקיבא , הלל ושמאי . בלב הסיפור על רבי עקיבא , שהתחיל ללמוד תורה בגיל , 40 עומד הרעיון שלעולם לא מאוחר מדי ללמוד . היבטים נוספים : כדי ללמוד צריך גם נכונות לעמוד במצבים מביכים ; עקביות והתמדה חיוניות לתהליך למידה ; לימוד אמתי מונע על ידי תשוקת הלב ותחושה שלמה שלנלמד יש נגיעה אישית לחייו של הלומד . בלב הסיפור השני , על הלל ושמאי ויחסם לנוכרים שמבקשים ללמוד תורה , עומד הרעיון שגישתו של המורה קריטית ליכולת של התלמיד לקבל אותו כסמכות ולל מוד ממנו . היבטים נוספים : המורה הטוב מתחיל עם התלמיד במקום שהוא נמצא ומנסה להביא אותו למקום שהוא מאמין בו – ולא להיפך . נושאים אלו רלוונטיים כמובן לחיי ביה " ס ולחיי התלמידים , וכדאי לפתוח אותם לשיחה ולהבעת דעותיהם ורגשותיהם של התלמידים . שני הסיפורים שבפרק קלים יחסית להבנה , אם כי בשניהם ישנה רב - ממדיות של משמעות . הטיפול בהיבט זה נעשה דרך שאלות סגורות ושאלות רפלקציה שמטרתן להציף את המשמעות ואת תהליכי החשיבה והלמידה . מטרות תוכן . 1 היכרות עם שלושה מגדולי החכמים בתקופת חז " ל – ר ' עקיבא , הלל ושמאי – ועם גישותיהם ללמידה ולהוראה . . 2 התבוננות והעלאה לדיון של הקשר בין עמדות המורה והעמדה הפנימית של התלמיד לבין אפשרות הלימוד והצלחתו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר