עמוד:84

לספר שאוחז הנביא בידו ... ) " היעזרו בהסבר וכתבו : איזה מאפיין של יום הכיפורים אפשר לדעתכם למצוא בציור ? בחלק הראשון של המד " ל , בפרק " חינוך לשוני ואומנות " תמצאו הצעות נוספות לפעילות סביב יצירות אומנות . *** סיפור מסגרת ( עמ ' 24 בספר לתלמיד ) שני הסיפורים הקצרים בפרק נכתבו בזמנים ש ונים ובמקומות שונים ; עלילת הראשון מתרחשת בארץ ישראל של זמן המנדט הבריטי , וגיבוריה הם משפחה יהודית ומשפחה ערבית . עלילת הסיפור השני מתרחשת בפולין שלפני מלחמת העולם השנייה , וגם כאן הדמויות משתייכות ללאומים שונים . הסיפור " העז של אבו עזיז " מאת דורית אורגד מציג קשר של שכנות טובה , יוצאת דופן , בין יהודים לערבים בזמן המנדט הבריטי ומבליט ערכים כמו התנדבות , מאמץ , מסירות , עמידה בהבטחה למרות הקשיים והקרבה בהתנהלותה של המשפחה הערבית , הכול תוך ויתור על גמול או שבחים . הסיפור " הצלקת " מאת יאנוש קורצ ' אק מציג אירועים של העלבה , דחייה והחרמה של תלמידים על רקע דת ולאום ומחנך לאנושיות , לחמלה , לרגישות , לכבוד לאדם ולדחיית דעות קדומות . שני הסיפורים הם סיפורי מסגרת ; בכל אחד מהם אחת הדמויות מספרת סיפור שלם , משמעותי ; בסיפור של דורית אורגד סיפור המסגרת הוא רק האמתלה לסיפור הפנימי , ובסיפורו של קורצ ’ אק יש זיקה ברורה , דו - כיוונית , בין הסיפור החיצוני לסיפור הפנימי : החיצוני מספק את העילה לפנימי , והפנימי מספק נקודת מבט חדשה להבנת הסיפור החיצוני . לפני הקריאה , כדאי לספק לתלמידים מידע על הזמן והמקום שהם הרקע לכל אחד מהסיפורים . מיכאל סגן - כהן , לווייתן , 1983

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר