עמוד:83

הספר מעלה דיון עקרוני על שתי תפיסות עולם מנוגדות , של יונה ושל הקב " ה . יונה סבור שהצדק , מידת הדין , צריך לשלוט בעולם , ולכן החזרה בתשובה אינה מחייבת בהכרח סליחה ומחילה על כל חטא שהוא , שכן החוטא צריך להיענש על חטאו . לעומתו , הקב " ה מנהיג את עולמו במידת הרחמים ומוכן לסלוח לחוזרים בתשובה , כפי שעולה מסיפור נינווה . באמצעות הקיקיון , רצה ה ' ללמד את יונה שהוא חס על ברואיו , וכי הרחמים קודמים לצדק . בכיתה אפשר לקיים דיון עקרוני בשאלה : האם אפשר ל סלוח על כל מעשה , שעושהו מבקש סליחה ומתחרט על מעשיו ? האם החרטה מסוגלת לבטל את מה שנעשה ? פעילות 11 המהלך של הסקת מסקנה בעזרת הצירוף " קל וחומר " עלול להיות קשה לחלק מהתלמידים , ובמקרה כזה מומלץ לערוך את הפעילות במליאה . פעילות 12 הנושאים המשותפים ליום כיפור ה ם החזרה בתשובה ותיקון המעשים , תפילות אל ה ' שישנה את גזרתו , צום . יום הכיפורים הוא היום שמיועד לעריכת חשבון נפש על המעשים , לחזרה בתשובה , לצום ולתפילה למחילת החטאים . בספר יונה מוזכרים כמה מקרים שבהם אנשים חזרו בתשובה , תיקנו את מעשיהם וחטאיהם נמחלו . הקריאה בו ביום כיפור , יום שמיועד לחשבון נפש , לבקשת סליחה ולתיקון המעשים , מזכירה לאדם לעשות זאת ומלמדת כי ישנה אפשרות לסליחה ולרחמים . פעילות לתלמידים מתקדמים : כך מסופר בספר יונה , פרק ד ' , על תגובתו של יונה לעובדה שאלוהים סולח לאנשי נינוה : א וירע אל - יונה , רעה ג דולה ; ויחר , לו . ב וית פלל אל - י הוה ויאמר , אנה י הוה הלוא - זה ד ברי עד - היותי על - אד מתי --על - כן קדמ תי , לב רח תר שישה : כי ידע תי , כי אתה אל -חנון ו רחום , ארך אפים ו רב - חסד , ונחם על - הרעה . ג ו עתה י הוה , קח - נא את - נפ שי ממני : כי טוב מותי , מחיי . מה , לפי הבנתכם , הסיבה לייאוש , למרמור ולכעס שמרגיש יונה ? וייחר לו - הכעיס והרגיז אותו מאוד זה דברי - זה מה שחשבתי ודיברתי בליבי עד היותי על אדמתי - כשפנית אלי לראשונה קידמתי לברוח - הקדמתי לברוח חנון - סלחן , טוב לב ארך אפיים - ס בלני ניחם על הרעה - מחליט שלא להעניש את נינווה ותושביה הצעה לפעילות בנושא הציור - לווייתן קראו את ההסבר שנכתב על הציור : " ביצירה נראה כי הלווייתן והנביא היושב בו שרויים בשלווה . צורתו המלבנית של הלווייתן יוצרת תחושה של חוסר תנוע ה [ ... ] הלווייתן בציור אינו נראה כמו מפלצת מאיימת . פנים הלווייתן הוא מקום שקט המאפשר לנביא להתנתק מסביבתו , ולהתרכז במחשבות ( שימו לב

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר