עמוד:82

פעילות 6 הטקסט מתאר רצף של אירועים המתפרס על פני 48 שעות בקירוב . משום כך הוא משופע במילות זמן ובתיאורי זמן , המסייעים בהבהרת סדר האירועים ( ת יאורי זמן כלליים ) ומועד התרחשותם במהלך היום ( תיאורי זמן הנוגעים לסדר היום ) . תי אורי הזמן הכלליים - תחילת , שעבר , הבא , במהלכה , לאחר מכן , כעת , עם סיום , לעיתים , הישורת האחרונה , לפני , עם גמר - מסייעים בהבנת מיקומו של הא ירוע המתואר על פני רצף ההתרחשויות ( שאינו תלוי בהכרח בסדר היום ) . תי אורי סדר היום - בלילה , למחרת , עם בוקר , בשעה ארבע , שקיעת החמה , מדי יום , לקראת צהרים - ממקמים את האי רוע על פני סדר היום או השבוע . ספר יונה ספר יונה מתאר את סיפורו של הנביא יונה המנסה לברוח מהשליחות שהוטלה עליו על ידי ה ' . הסיפור לכאורה פשוט להבנה , אך הוא מעלה שאלות ומסרים מורכבים , כגון : האם אפשר לברוח מפני ה ' ? האם אפשר להתחרט על כל המעשים ולהיסלח ? והאם יש מקום לרחמים או רק לדין צדק ? הספר הוא חלק מתכנית הלימודים במקרא לכיתה ו ' , וכדי למנוע כפילויות כדאי לתאם את הוראת הספר עם המורה למקרא . פעילות 8 לאחר קריאת הטקסט , מומלץ לערוך שיחה בכיתה על תחושותיו של יונה . בקשו מהתלמידים לשער איך הרגיש יונה כשה ' פנה אליו ? אחרי שסרב והחליט לברוח ? על הספינה בתחילת הסערה ? ובהמשך כשהיא מתגברת , וכן הלאה ... פעילות 9 אנשי נינווה נהגו בדרך כה גרועה עד שעמדו בפני עונש מוות , ובכל זאת ברגע שהתחרטו ותיקנו את מעשיהם , נסלח להם ועונשם התבטל . מכאן אפשר ללמוד כי אף פעם לא מאוחר מדי , יש מקום לרחמים , ותמיד אפשר לשפר את המעשים ולהיסלח . על פי המפרשים , אנשי נינווה לא היו יהודים , ולכן לא היו חייבים בקיום מצוות . עם זאת , כשאר בני האדם הם היו חייבים בהתנהגות מוסרית בין אדם לחברו , ובכך חטאו ונדרשו לתקן את מעשיהם . המסר העולה מכך הוא כי החובה לשמור על התנהגות מוסרית ואנושית הינה אוניברסלית ואינה תלוית דת . פעילות 10 בסופם של הפסוקים האחרונים אמור להופיע סימן שאל ה . זוהי שאלה רטורית , המבטאת את המסר שהקב " ה רצה להעביר ליונה באמצעות הקיקיון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר