עמוד:118

כמו כן הם לומדים לבקר ולהעריך את תוצריהם הכתובים , אסטרטגיה שתועיל להם בלמידה השוטפת , בכתיבה לצורך הערכה ובמבחנים . פעילות 9 הפעילות עוסקת בהקבלת ההשפעה של התרבות היוונית על יהודי ארץ ישראל בזמן הכיבוש ההלניסטי להשפעה של התרבות האירופית - אמריקנית על חיינו כיום . לקראת הפעילות כדאי לבקש מכמה מתלמידי הכיתה להסביר את משמעות שמותיהם הפרטיים . אם יש בכיתה תלמידים הנושאים שמות לועזיים – כדאי לפנות גם אליהם ולשמוע את משמעויות השמות . ( אין הכוונה לשאלות כמו " למה קראו לך כך ? " אלא לשאלות כמו - מה המשמעות של השם ? האם זהו שם עברי ? יש למילה הזו משמעות בעברית ? מה המקור של השם ? וכיו " ב . כמובן , יש להימנע מכל טון שיפוטי או ביקורתי ואין להטיף מוסר ולהביך איש מן התלמידים . אפשר גם לערוך סקר קצר בכיתה – איזה חלק מה תלמידים נושאים שמות עבריים ? איזה חלק נושאים שמות שמקורם אינו עברי ? מכאן אפשר להפנות את התלמידים לסעיף א של הפעילות ; בשאלה 2 שבסעיף א אין תשובה נכונה או לא נכונה : השמות הפרטיים הלועזיים שה תלמידים מכירים ( שמקורם עשוי להיות רוסי , אתיופי , צרפתי או כל מקור אחר ) יכתיבו את המסקנה . בסעיף ב ' ה תלמידים מבקשים להתבונן בשתי תשובות : התשובה האיכותית היא של עידן : הוא פותח באמירה מכלילה , בדוגמאות שהוא מציג הוא מפריד בין בנים לבנות , ומרחיב את המקור לארצות המערב . הסיבה שהוא מציע הגיונית ומנוסחת היטב . פעילות 12 כדאי לשוחח על המחוון . אפשר להשוות בין מה שהוצע בפעילות זו לבין מה שהוצע על ידי התלמידים קודם . חשוב להבהיר שהמחוון אינו רלוונטי רק לפרק זה ולהציע לתלמידים לבדוק תשובות שונות בתחומי דעת אחרים ובהקשרים שונים לפי המלצת המורה או מיוזמתם . *** יש מקום ... ( עמ ' 110 בספר לתלמיד ) הפרק כולל ארבעה שירים המאוגדים תחת הנושא הכללי של ייצוג מקום בשיר , כשבכל אחד מהם יש אופי שונה לנוכחות המקום בשיר . הפרק נפתח בתרגיל זיכרון , העלאת אסוציאצ יות והתבוננות באופן שבו מקומות נוכחים בתודעה שלנו . חלק מהשאלות הנוגעות לשירים שבות ונוגעות בנושא , וכך גם משימת הכתיבה שבסוף הפרק . מעבר לנושא הספציפי שעל הפרק , יש כאן הזמנה להתנסות בתשומת הלב והקשב המיוחדים לשירה ולקריאת שירה . ההנחה היא שבקריאת שירה התנועה אל ההבנה היא ספיראלית , ולכן

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר