עמוד:173

לבין עבדות בעול ם העתיק . סביר להניח שקיומה של עבדות בימינו תפתיע את רוב התלמידים , וכדאי לפנות מקום לרגשות ולסימני השאלה שהנושא מעורר בהם . היחידה מורכבת מטקסט לא רציף , הכולל ציטוטים , קטעי מידע , היצג גרפי , ורשימה . המטרה האוריינית שלה היא מיזוג מידע מסוגים שונים , הסקת מסקנות ושימוש במידע לכתיבת טקסט שכנוע . מהלך היחידה : . 1 פתיח קצרצר המקשר למה שנלמד עד כה , מעגן את הנושא גם בטקסט המקראי , וטוען שעבדות עדיין קיימת . 2 קטע מידע על עבדות באמריקה , המורכב רובו מציטוטים מטקסטים שכתבו עבדים משוחררים . הציטוטים מתארים את חווית החיים כעבד – מבחינה גופנית , רגשית ומנטלית . . 3 תת - יחידה העוסקת בעבדות בעולם של ימינו , באמצעות מספר טקסטים וייצוגים : הגדרה רשימת עובדות על עבדות בימינו אינפוגרפיקה – עוד מידע באמצעות היצג גרפי . באינפוגרפיקה הושם דגש על שני היבטים : א . נתונים המשקפים את ההיקף העולמי של העבדות ואת חלקם של ילדים בה . הסיטואציות השונות שבהן בני אדם הופכים לעבדים . ההנחה שלנו היא שתלמידים יתקשו להבין איך התופעה הזו אפשרית בימינו , והחלק התחתון של האינפוגרפיקה – " מבני חורין לעבדים " מתמודד עם השאלה הזו . כתבה קצרה על אחד הזוכים בפרס נובל לשלום , 2014 לוחם בעבדות ילדים בהודו . הרחבות והצעות לפעילויות פעילות 2 הטקסטים שכתבו עבדים באמריקה פותחים חלון לחיי היומיום של עבדים ולמשמעות הגופנית , המנטלית והנפשית של חיים כעבד . אפשר לקרוא אותם עם התלמידים בקול , ולהצביע על המשתמע מהם – מה למשל ניתן להסיק מהאזכורים " שוק " , " עמוד הלקאה " ושלשלאות " ? מה אפשר ללמוד מהשימוש בפועל " לאלף " ? ממיזוג מידע של שני הטקסטים אפשר ללמוד : שבמציאות של עבדות בני אדם נסחרים וערכם נמדד רק ככוח עבודה שחיי העבדות משפילים , כרוכים בסבל גופני ונפשי ומדכאים תקווה . שגם ילדים הם עבדים שבני משפח ה מופרדים זה מעל זה שיש אלמנט של הונאה ושקר אצל בעלי העבדים ( שטוענים שנהגו בעבדיהם כמו בילדיהם )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר