עמוד:53

שירים האזנה לשורות השיר הנקראות בהגייה נכונה , תוך שימת לב לאוצר המילי ם , לחריזה , למקצב ולמרכז הכובד של כל שורה או בית היא חוויה מרגשת ומסקרנת , שילדים יכולים לחוות כשמבוגרים קוראים באוזניהם . אפשרות אחת למפגש ראשוני של התלמידים עם השיר היא דרך הקשבה לקריאה הקולית שלו מפי המורה לפני קריאה עצמית שלהם . בדרך זו הם יוכלו להתמקד ב חוויית ההאזנה , בצלילי המילים , באינטונציה ובמשמעות ולהעניק תשומת לב מרבית לחריזה ולמקצב בשיר . לחלק מהטקסטים מצורפת הקלטה של קריינות מקצועית וכדאי להשתמש בה ( רלוונטי לספר בפורמט הדיגיטלי ) . עם זאת , ילדים בכיתה ו יכולים להתנסות בקריאה ראשונה של שירה בעצמם . אפשר גם לחזור ולקרוא את הטקסט במקהלה , בהקראה של תלמיד או תלמידה , בתפקידים – כל זה בהתאמה לשיר ולמטרות ההוראה . סיפורים המפגש הראשוני של התלמידים עם הסיפור יכול להתרחש בכמה דרכים : הם יכולים לקרוא אותו קריאה דמומה בכיתה או קריאה מכינה בבית ; אך כדי שייכנסו לאווירת הסיפור , הם יכולים גם להמשיך ולקרוא אותו קריאה דמומה לאחר שהקשיבו לקריאת ה מורה בפניהם את חלקו הראשון . כאשר מדובר במפגש עם טקסטים מורכבים יותר להבנה ( למשל מדרשים ) , בעיקר כשמדובר ב תלמידים מתקשים , כדאי שהקריאה הראשונה תהיה קריאה בקול של המורים . לאחר שהמורים יוודאו שהתלמידים הבינו את הטקסט הבנה בסיסית , יוזמנו התלמידים לקרוא אותו בעצמם . מומלץ שלא לתת למתקשים לקרוא בקול טקסט שעדיין לא נלמד כדי לא להביך אותם . כמו כן , יש להיזהר מיצירת קבוצת קריינים מצטיינים . לעתים אפשר להכין תלמיד או תלמידה או קבוצת תלמידים לקריאה של היצירה ברצף או בתפקידים . אפשר גם לקרוא את הטקסט בהדרגה תוך עצירות מתודיות . קריאת טקסטים עיוניים במהלך השנה כדאי לחשוף את הילדים באופן מודע לכל סוגי הקריאה של טקסטים עיוניים ולהצביע על הסיבה או המטרה של שימוש בסוג קריאה זה או אחר . קריאה מרפרפת – קריאה לצורך התרשמות מהטקסט או עמידה על הנושא הכללי שלו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר