עמוד:45

האוריינות החזותית נתפסת כחלק בלתי נפרד מלימוד השפה והבנתה , ומעבר לכך - כדרך להרחיב את גבולות הביטוי והיצירה , במסגרת החינוך הלשוני . על העולם המילולי והחזותי להשלים ולהעמיק זה את זה . אומנות היא חלק מתוך המדיה החזותית שמקיפה אותנו , אך היא חלק מיוחד : מעין אי , עדיין משוחרר ברובו מהשפעות צרכניות ומסחריות למיניהן , אישי ורב - ממדי . אומנות היא מקום המכיל את עושר ההבעה האנושית : רגש חשוף , מסרים ודעות , ייצוג של מקום ותקופה , חשיבה מופשטת ורבת רבדים , פנייה לצופה בדרכים שונות - עקיפות וישירות , התייחסות להקשרים אחרים , הכלה של האחר והשונה , חופש של יצירה . בהיותה כזו , ה אומנות מהווה תרומה יקרת - ערך לחינוך הלשוני : - ה אומנות מפלסת שבילים נוספים עבור אלו שמתקשים להתמודד עם השפה המילולית . עצם המפגש עם אופני הבעה מגוונים ועשירים שאינם מילוליים נותן להם לגיטימציה , ויכול אף לקרב את אותם תלמידים שלעיתים נשארים בשולי הכיתה , ואולי מרגישים יותר ב נוח עם שפות אחרות כמו שפת התנועה , הספורט , המוסיקה , ואפילו שפת האופנה או המחשב . " - אומנות יכולה לעזור לתלמידים להתמודד עם הקושי לנסח במילים את מה שקשה מאד לנסח בצורה מילולית . כשהתלמידים מתבקשים להגיב על תחושות שה אומנות מעוררת בהם , עליהם להתא מץ ולמצוא את היכולת שבהם על מנת למצוא את המילים המדויקות ולהתנסח בעזרתן . " - אומנות כחוויה אסתטית , רוחנית . ה אומנות כמקור לעניין והנאה : אחת המטרות העיקריות בחינוך הלשוני היא לתת ללומדים הצעירים את ההזדמנות לטעום מהיופי והעונג שביצירה האנושית . מקומה של האומנות החזותית לצד הספרות והשירה מרחיב ומעמיק את המפגש עם התרבות . - קריאת טקסט חזותי ( כלומר תמונות , צילומים וכו ' ) כוללת את המרכיבים הבאים : זיהוי הפרטים בתמונה וקריאה בשמם : מה הם הפרטים המרכיבים את התמונה ? קריאה אישית : מה אנו מרגישים כשאנו מתבוננים בתמונה ומה מעניק לה משמעות אנושית ? 96 תכנית הוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני בכיתות ג׳ - ד׳ , משרד החינוך , עמ ' - 10 שילוב מיומנויות אורייניות בתחומי הדעת http : // meyda . education . gov . il / files / Yesodi / ChomreyEzer / Tochnit . pdf Eisner E . W . ( 1998 ) . The enlightened eye : Qualitive Inquiry and the Enhancement of 97 Educative Practice , Upper Saddle River , NJ : Prentice Hall . בתוך : תרבות הצריכה – הצעה להתמודדות עמה באמצעות חינוך לאומנות , אלינור רותם , אוריינות חזותית – עיון , מחקר , יצירה . עמ' . 183 עורך : איתן מכטר , הוצאת רסלינג .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר