עמוד:46

קריאה היסטורית - אנתרופולוגית : מה אפשר ללמוד מן התמונה על החיים , תרבות , כלכלה , אידיאולוגיה של התקופה קריאה ביקורתית : האם אפשר היה להעביר את המסר בדרכים אחרות ? כפי שאפשר לראות , קריאת טקסט חזותי איננה שונה עקרונית מקריאת טקסט מילולי . העבודה עם אומנות מעודדת רכישה של מיומנויות קריאת טקסט , בדרך חווייתית ונגישה . אמצעי הלמידה : התבוננות – התלמידים מתבקשים להתעכב ולהביט . להעמיק בפרטים ובמכלול . מה בולט לעין ? מה נסתר ומתחבא ? מה מפתיע או מזעזע ? איך אנו מתבוננים ומה אנו מחמיצים לפעמים . הכרה של מושגי יסוד ב אומנות ואמצעי מדיה שונים ( ציור , פיסול , קריקטורה , כרזה , צילום , קולאז ' , וידיאו וכו ' ) . שימוש במושגים חדשים ואוצר מילים מעולם השיח של ה אומנות החזותית לתיאור , התרשמות והסבר . מפגש עם תולדות ה אומנות – הכרת אמנים , חייהם , סגנון יצירתם ומקורות ההשראה שלה ם . דיון וניתוח של יצירות אומנות – זיהוי ההקשר של היצירה והמשמעות שטמונה בה , השוואה , פרשנות וביקורת , בניית טיעון והנמקה . הבעת דעה , תחושות ורגשות – מה ה יצירה " עושה " לי , מהן ההעדפות שלי , באילו אמצעים היצירה " פועלת " עלי , פיתוח של הרגישות האסתטית והמודעות להשפע ה של מדיה חזותית . שימוש בכישורי הבעה בעל פה ובכתב , ביטוי של חוויה " כדי לשתף ולעניין אחרים , באופן שניתן לעקוב אחר השתלשלות העניינים ותוך הדגשת נקודת המבט האישית " ( על - פי הישג נדרש 1 ) התייחסות לטקסט – כיצד התמונה מתחברת לטקסט , מה היא תורמת לו , איך ניתן להמיר טקסט מילולי לחזותי ולהיפך , ואילו תכונות ייחודיות יש לכל אמצעי ביטוי . כמה שאלות להעמקת ההתבוננות ביצירות האומנות שבספר ובקשרים בינן לבין הטקסטים . לגבי כל יצירה כדאי לדון רק בחלק מהן : תוכן התמונה : מה מתואר ומה מסופר בה ? איזו אווירה מתוארת בתמונה ? הקשר בין התמונה לטקסט : האם התמונה רק ממחישה את הנאמר בטקסט ? האם היא מוסיפה רבדים נוספים ? ואולי הצפייה בתמונה מאירה את הטקסט באור חדש ? מה אתם חושבים על התמונה ? האם אתם אוהבים אותה ? האם היא מרגשת אתכם ? מסקרנת אתכם ? מושכת אתכם להסתכל בה עוד ועוד ? הסבירו . 98 ( שליטא , ר " . ( ' ( 2000 מסע אל העבר – " היסטוריה חזותית . בתוך : ק ' טביביאן . מסע אל העבר – מדריך למורה – המאה העשרים / בזכות החירות . תל - אביב : מט " ח . , 57 – 70

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר