עמוד:43

. 2 טקסטים לא - רציפים מאורגנים בצורה של רשימות ומצריכים גישה שונה של קריאה . דוגמאות לטקסטים לא - רציפים : רשימה , טבלה , תרשים . . 3 טקסטים מעורבים הם טקסטים הבנויים גם מחלקים רציפים וגם מחלקים לא - רציפים , המקיימים ביניהם קשר קוהרנטי . . 4 טקסטים מרובים מכילים טקסטים שכל אחד מהם נוצר באופן עצמאי ועומד בפני עצמו . לא תמיד ברור הקשר בין הטקסטים השונים שהוצבו אחד ליד השני . הטקסטים המרובים יכולים לכלול טקסטים רציפים בלבד או לא - רציפים בלבד או שילוב של השניים . בכל אחת מהתצורות המוזכרות לעיל , המתייחסות לטקסטים מילוליים , יכולים להיות משולבים גם ייצוגים חזותיים כמו תמונות או קטעי וידאו – כחלק מהטקסט המילולי . הטקסטים שהתלמידים פוגשים בספרי המדעים הם מולטי - מודאליים . לנוכחותם של טקסטים מולטי - מודאליים ( כלומר טקסטים מרובי ייצוגים ) בחינוך הלשוני יש חשיבות מאחר שאחת מהמטרות בטיפוח כישורי שפה ואוריינות היא לחשוף את התלמידים לנו שאים מעולמות תוכן שונים ולסוגות שונות של טקסטים , המופיעים בתצורות שונות וכוללים ייצוגים שונים . העיסוק בטקסטים מולטי - מודאליים נעשה חיוני יותר נוכח השימוש הגובר בסביבה הדיגיטלית , המאפשרת לכלול בתוכה טקסטים מולטי - מודאליים מתוחכמים אף יותר מאלה המופיעים בספרים מודפסים - כמו למשל האפשרות לכלול סאונד , או סרט וידיאו המורכב מייצוגים ויזואליים וממלל . השילוב של ייצוגים ויזואליים לצד טקסט כתוב נובע ממטרת הכותבים : ייצוגים ויזואליים יכולים להשלים את הנאמר בטקסט והם יכולים להבהיר או להדגים דברים שנאמרו בטקסט . ייצוגים כאלה יכולים להיות הכרחיים ולא - הכרחיים להבנת הכתוב . בקריאה הראשונה של טקסט מרובה ייצוגים מומלץ שהילדים יקראו את הטקסט בקריאה מרפרפת ולא יתעמקו בכל מילה . הקריאה המרפרפת רומזת על המידע הנמסר ובכך תורמת להבנתו ולהבנת אופן הארגון שלו ; לאחר מכן כדאי לפרט יחד במליאת הכיתה מהם הרכיבים המרכיבים את הטקסט ולשאול שאלות כמו : מה ניתן ללמוד מהתצלום ? . ( ביחידת ההוראה " כאן ביתי " ניתן לעיין בדגם הוראה העוסק בנושא של טקסט מרובה ייצוגים . ) במילה טובה מאוד ו התלמידים נחשפים למגוון של טקסטים המאופיינים בתצורות שונות וכוללים ייצוגים שונים . 89 שם 90 פלד - אלחנן , נ ' ( תשע " ב – . ( 1101 בדרך לאוריינות מדעית . בתוך : ע ' השכל - שחם , ר ' בורשטיין , ע ' עמיר וה ' אתקין ( עורכות ) . מזמרת הלשון – עיון ומחקר בחינוך הלשוני ( עמודים . ( 169 - 141 ירושלים . הוצאה לאור : משרד החינוך . 91 משרד החינוך ( תשע " א - . ( 1100 כאן ביתי – מעיינים בפרק על הרשות המקומית בספר מולדת , חברה ואזרחות . 92 שם . 93 שם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר