עמוד:37

טיפוח כישורי הבעה בכתב בסביבה דיגיטלית בזיקה לשינויים חברתיים ולהתפתחות הטכנולוגית , השיח הכתוב עובר שינויים , המתבטאים בין היתר בכך שבמקרים רבים הטקסטים מאופיינים בריבוי ייצוגים ( מולטי - מודאלי ) - למשל , טקסט הכולל מלל , תמונות , תרשימים , קובצי סאונד וסרטונים ( שהם כשלעצמם מרובי - ייצוגים ) . לפיכך , יש צורך בהתמקצעות בסוגי כתיבה אחרים מאשר כתיבה בעיפרון על גבי נייר . היכולת לעבוד בסביבת טקסט עשירה ( דוגמת ה - WORD ) היא יכולת חשובה מאוד , והנוכחות שלה בחיינו רבה כל כך עד כי לא ניתן לדמיין כתיבה של מסמך בלעדיה . סביבה זו מאפשרת ליצור טקסטים רבי ייצוג , מעברים למסמכים אחרים או קישורים לאתרי אינטרנט . יצירת טקסט דיגיטלי כתוב מאפשרת לכותבים להמחיש דברים ולקשר בין דברים . למשל , להכין מצגות המאפשרות " לדלג" לסרטון כדי להמחיש דבר מה לקהל ולחזור להמשך הישיר של ההרצאה . אלו היודעים " ללהטט" בסביבה כזו של טקסט עשיר יוצאים נשכרים וזוכים ליתרון בחברה אוריינית . כדי שגם התלמידים יהיו בעלי יתרון כזה , יש להכין אותם ולאמן אותם לעבוד באופן יעיל וממצה בסביבת טקסט עשירה . הבעה בכתב נחשבת לאחת מהמיומנויות המורכבות יותר ולפיכך הקשות יותר להשגה . זאת בגלל כמה סיבות הקושרות אותה עם יכולות מטא - קוגניטיביו ת גבוהות , כמו למשל היכולת להעריך את התוצר הסופי בהשוואה למה שהתבקש במשימה מסוימת , ולתקן אותו בהתאם – זוהי מיומנות הנקשרת לבקרה הביצועית . כמו כן , הקושי נובע מהעובדה שהנמענים אינם נמצאים בקרבתנו כמו בשיח הדבור ואיננו יכולים לאבחן האם הבינו את שרצינו לומר . היבט חיובי שעולה מכתיבה בסביבה דיגיטלית הוא הרעיון הנקשר לאפשרות של קהל קוראים : טקסט ממוחשב יכול להיות ממוען לקהל גדול של קוראים ואפשר להגיב עליו , כלומר לקבל משובים מהקוראים ובכך לתקן ולשפר את הכתיבה בהזדמנויות רבות יותר מאשר מתאפשר בכתיבה על גבי נייר . ההיבט הזה תואם לאחד מהעקרונות של כתיבה טובה – בדרך כלל לטקסט הכתוב יש נמענים ועובדה זו אמורה להנחות את הכותבים בעת כתיבתם . השימוש בכלים ובטכנולוגיות חדשות מביא לשינוי במשימות כתיבה מסורתיות : אחד הדברים שהחוקרים לאמב וג ' ונסון ( Lamb & Johnson ) מדברים עליהם הוא הנגישות לחומרים באינטרנט וקלות תפעולם של כלים פתוחים באינטרנט ( כמו למשל : מפות חשיבה ) . קיומם של כלים קלים לתפעול ונגישות לחומרים כתובים , כמו מילון ועיתונים מקוונים לילדים , יכולה מצד אחד להקל את השגת המטרה של קידום הכתיבה בכך שמרב המשאבים של הלומדים יופנו לכתיבה עצמה , אך מצד שני היא דורשת הכנה לעבודה בסביבה רוויית קישורים כזו . נקודה נוספת שלאמב וג ' ונסון ( ( ambL & Johnson מעלים היא האתגר של המורים והתלמידים לחשוב כיצד לשלב את האלמנטים של המולטימדיה במשימות הכתיבה . עבור התלמידים , האלמנטים של המולטימדיה , ובכלל זה השילוב של אמצעים חזותיי ם במטלות כתיבה יכולים לשמש גורם מדרבן לכתיבה כי 65 סלנט , ע ' ( . ( 2011 התמודדות בתי ספר עם כתיבה מתוקשבת כתהליך לימודי יזום – סקירת מידע . אתר מס " ע , מתוך המדור " קריאה , כתיבה וטקסטים " . http : // amisalant . com / ? p = 780 Lamb , A . & Johnson , L . ( 2012 ) . Beyond Words in Word : Tablets and the New World of Writing . Teacher Librarian , 39 ( 3 ) , 57 - 65 . 67 ראו שם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר