עמוד:19

לפיכך , מומלץ במקרים מסוימים ובאופן מכוון " לשחרר " מעט את השליטה ולאפשר יותר העלאת קושיות מצד התלמידים ופתיחת פתח ל " משא ומתן " בנוגע לטיב " האמת " . כדי להשיג את עיקרי המטרות בנושא טיפוח הדיבור וההאזנה לכיתות ד - ו ( ראו בתכנית הלימודים ) , מומלץ להעלות את השיח הדבור ואת מוסכמותיו למודעותם של הילדים תוך התנסות פעילה ורציפה . כשהילדים מגיבים לדברי אחרים , צריך להפנות את תשומת לבם לרלוונטיות של תגובתם לנושא המדובר : " האם מה שאת ם מספרים קשור למה שדנה סיפרה ? " . הנחו את התלמידים לפתוח בהתייחסות למה שנאמר קודם ולהמשיך בהתייחסות אישית שלהם לדברים . לשם כך , הציעו להם להשתמש במבנים קיימים , כגון " לי קרה מקרה דומה / שונה ... " ; " כשדבר כזה קרה לי הרגשתי ... / עשיתי ... " ; " אני הייתי עושה משהו אחר ... " וכדומה . התגובות הללו פותחות בהתייחסות אל מה שנאמר קודם וממשיכות בהתייחסות אישית של הדובר או הדוברת . אפשרות נוספת לטיפוח מיומנויות ההבעה בעל - פה היא ניתוח של שיח דבור : אפשר לעשות זאת בצורה מזדמנת או יזומה . מהניתוח אפשר ללמוד על מאפיינים בולטים של השיח לפי ההקשר שהוא הוצג ( למשל , תכנית טלוויזיה ) . הזדמנות לעסוק בשיח דיאלוגי יכולה להתרחש גם בזמן הרצאה , במקרה שהמאזינים יכולים ליצור לעצמם משמעות ממה שהם שומעים ורואים ויכולים להגיב על כך ( גם אם לא בקול וגם אם לא באופן מיידי ) . הצגה באמצעות מצגת יכולה לקדם מיומנויות כמו הסברת רעיונות בעלפה ודיבור תואם למשימה ולהקשר . יש אסטרטגיות אחדות שאפשר להשתמש בהן כדי לקדם מיומנויות של הצגה באמצעות מצגת - למשל : להכין עם התלמידים רשימת מאפיינים של מצגת יעילה , לאפשר להם להתאמן על הצגת המצגת במליאה ( לפני ההצגה ה " אמתית " ) וכך לק בל משוב ולשפר בהתאם . כמו בכתיבה , גם השיח הדבור מתרחש בנסיבות שונות זו מזו המכתיבות מאפיינים ודגשים שונים . כדי להצליח בשיח מונולוגי , כמו הרצאה לפני קהל , מושם דגש במיוחד על תכנון וארגון מראש . הצלחה במשימה של שיח סיפורי מחייבת לשים לב , בין היתר , ליצירת רצף באמצעות קישוריות של זמן ( בהתחלה .... אחר כך .... לבסוף , וכדומה ) . לפיכך , בעת ביצוען של משימות הנוגעות לסוגות השונות , רצוי להצביע על הדגשים הרלוונטיים . בנוסף , לפני ביצוע המשימות הללו ( כמו למשל , דיווח על אירוע , השמעת סיפור , השתתפות בדיון , וכדומה ) כדאי לבקש מהתלמידים לארגן את מחשבותיהם בנוגע למה שהם עומדים להגיד . אפשר להציע להם לכתוב 27 משרד החינוך ( תשע " ב - תשע " ג ) . הבעה בעל - פה . בתוך : תכנית הוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני בכיתות ה ' - ו' ( . ( 44 - 42 ירושלים . / http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Yesodi / ChinuchLeshony / ezerLehoraa 28 פלד - אלחנן , נ ' ובלום - קולקה , ש ' ( . ( 1997 דיאלוגיות בשיח הכיתה . חלקת לשון , . 24 עמודים . 61 - 28 Larmer , J . & Mergendoller . R . J . ( December 2012 / January 2013 ) . Speaking of speaking . Educational Leadership , volume 70 ( 4 ) . Pp . 74 - 76 . 30 שם . 31 בלום - קולקה , ש ' וחמו , מ ' ( . ( 2010 פרק : 1 מבוא : כשירת תקשורתית , שיח אורייני ושיח עמיתים . בתוך : ש . בלום - קולקה ומ . חמו ( עורכות ) , ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ( עמודים . ( 41 - 5 תל - אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר