עמוד:100

הצעה לפעילות נוספת כדאי לתת לתלמידים להתנסות בכתיבת תרגילים בעצמם , למשל כך : " השלימו במחברת תרגילים שונים ופתרו " : ___ = ___ - 435 ___ = ___ - 435 ___ = ___ - 435 לתלמידים מתקדמים אפשר להוסיף אילוצים , למשל : " השלימו את התרגילים כך שהתוצאה שלהם תהיה קטנה מ - . " 200 בפעילות פתוחה כמו זו , התלמידים מפתחים מודעות לסוג התרגילים שיש באפשרותם לפתור ( תרגילים ללא המרה ) ובכך מחזקים את ביטחונם ואת עצמאותם בפתרון תרגילים . עמודים -167 162 בפעילויות 26 - 18 משלבים בין החיבור והחיסור בתחום האלף . בפעילויות אלו התרגילים מופיעים בהקשרים שונים ( טבלאות חיבור , שאלות מילוליות , קשרים בין תרגילים ) ודורשים גם רמות חשיבה גבוהות יותר . בפעילות 18 מופיעות טבלאות חיבור . בדומה לטבלאות שבפעילות , 13 גם כאן יש קשרים בין המספרים בשוליים המאונכים ( השמאליים ) . השורה האחרונה בכל טבלה כוללת מצבים של המרה שהתלמידים עדיין אינם יודעים לפתור . כדי להשלים שורה זו עליהם להסתמך על הקשר בין שלושת הסכומים בטור . לפני שמתחילים בפעילות כדאי לקיים דיון קצר : מה הקשר בין שלושת המספרים בשוליים השמאליים בכל טבלה ? בסעיף א המספרים הם מספרים ברצף , ובסעיף ב הם סדרה בקפיצות של . 10 איזו שורה הכי קל להשלים בסעיף א ? ובסעיף ב ? בשתי הטבלאות קל יותר להשלים את השורה האמצעית , משום שבשורה זו אחד המחוברים הוא מאה שלמה . מבקשים מהתלמידים להשלים את השורה " הקלה " בכל לוח , ואז שואלים : איך אפשר להיעזר בשורה שהשלמתם כדי להשלים את השורות האחרות ? הקשר בין המספרים בשוליים האנכיים נשמר לאורך כל הטורים , לכן בסעיף א כל מספר בשורה הראשונה יהיה גדול באחת מהמספר שמתחתיו , וכל מספר בשורה השלישית יהיה קטן באחת מהמספר שמעליו . באופן דומה , בסעיף ב כל טור יהיה סדרה בקפיצות של . 10 יוצא מן הכלל ( עמוד 162 ) ( ראו בסוף המדריך עמודים 132 - 127 )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר