עמוד:55

בפעילות 12 סעיף א צריך לבנות תרגיל עם התוצאה הגדולה ביותר . אפשר לשאול : אילו מספרים כדאי לבחור מהמספרים הנתונים ( 5 , 4 , 3 , 2 ) כדי שתתקבל המכפלה הגדולה ביותר ? לאחר שמוצאים את המכפלה הגדולה ביותר 5 × 4 קל לדעת שיש להוסיף , 3 והתרגיל המתקבל הוא : . 5 × 4 + 3 = 23 פעילות כתב סתרים ( עמוד 101 ) בפעילות זו עוסקים בהכללות הנובעות מההסכמים ומהחוקים שבפרק . זוהי הכללה משום שהיא מתאימה לכל מספר שנציב במקום הצורות , ולכן אפשר לפתור אף ש " מפתח כתב הסתרים נמחק " . התלמידים למדו שבתרגיל שיש בו רק פעולות כפל אפשר לשנות את סדר המספרים ולכן : התלמידים למדו שבתרגיל ללא סוגריים שיש בו פעולות שונות , פותרים תחילה את פעולות הכפל והחילוק . הם למדו גם שכשיש סוגריים בתרגיל , קודם פותרים את מה שבסוגריים , לכן בשני הביטויים המופיעים בסעיף ב פותרים תחילה את פעולת הכפל : אפשר לבקש מהתלמידים להציב מספרים שונים במקום הצורות שבסעיפים א ו - ב ולראות שסימן השוויון מתאים תמיד ( כדאי להציב את המספרים 0 ו - 1 וכן שני מספרים שווים במקום המשולש והעיגול ) . עפר אומר שבמקרה הזה אי אפשר לדעת מהו הסימן המתאים : מה דעתכם ? במקרה הזה עפר צודק ; בדרך כלל אי אפשר לשנות את סדר המספרים בתרגיל שיש בו חיבור וחיסור בלבד , ולכן ברוב המקרים מתאים לשים את סימן אי השוויון בין שני הביטויים . למשל , אם נציב כך : = 10 אולם צריך לזכור ש " כתב הסתרים נמחק " ושהסימן שנרשום צריך להתאים לכל מספר שנציב במקום העיגול . מספיק שנראה דוגמה אחת של הצבה שבה הסימן המתאים יהיה סימן השוויון כדי שלא נוכל לרשום את סימן אי השוויון . דוגמה כזו היא ההצבה הזו : = 2 מכיוון שכך , במקרה הזה אי אפשר לדעת מהו הסימן המתאים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר