עמוד:31

תרגיל חילוק אפשר לפתור בעזרת הסדרה של הגורם הנתון . את התרגיל __ = 21 : 3 אפשר לפתור בעזרת סדרת הכפולות של : 3 21 , 18 , 15 , 12 , 9 , 6 , 3 ( סעיף א בפעילות . ( 5 אפשר לראות שהמכפלה 21 נמצאת במקום השביעי בסדרה , ולכן תוצאת התרגיל היא . 7 גם משוואת כפל אפשר לפתור בעזרת הסדרה של הגורם הנתון . את המשוואה 6 × __ = 30 אפשר לפתור בעזרת סדרת הכפולות של : 6 42 , 36 , 30 , 24 , 18 , 12 , 6 ( סעיף ד בפעילות . ( 5 אפשר לראות שהכפולה 30 נמצאת במקום החמישי בסדרה , ולכן המספר החסר במשוואה הוא . 5 עמודים -51 50 בפעילות 10 עוסקים בחוק הפילוג . המיוחד בטבלה זו הוא שסכום שני הגורמים 3 ו - 5 שווה לגורם . 8 את השורה השלישית ( האפורה ) בטבלה אפשר להשלים בשתי דרכים : על ידי כפל של כל אחד מהגורמים בשול העליון ( 6 , 7 , 5 , 4 ) ב - 8 או על ידי חיבור המספרים בשתי המשבצות הוורודות שבאותו טור . הקשר בין שתי הדרכים מדגים את חוק הפילוג , ושתיהן מובילות לאותה תוצאה . לדוגמה , בטור השמאלי שבטבלה : . 10 השלימו את שתי השורות הורדות בטבלה . לאחר השלמת שתי המשבצות הוורודות , אפשר למצוא את המספר המתאים למשבצת האפורה בעזרת התרגיל 6 × 8 או בעזרת התרגיל . 18 + 30 שוויון התוצאות של שתי דרכים אלה נובע מחוק הפילוג : . 6 × 8 = ( 6 × 3 ) + ( 6 × 5 ) = 48 בפעילות האתגר שואלים לאיזה טור בטבלה מתאים המלבן המחולק . פעילות זו מתקשרת לפעילות של חלוקת המלבנים בעמוד 39 בספר לתלמיד . על סמך מה שעשו התלמידים בפעילות זו , הם מתאימים למלבן המחולק הנתון את התרגיל הבא : אפשר לראות שהמלבן מתאים לטור השלישי משמאל בטבלה , שבו הגורם בשול העליון הוא . 5

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר