עמוד:19

בפעילות 24 על התלמידים לשים לב איזה מספר משתנה בתרגיל ומהו תפקידו , ובהתאם לכך לשנות את הציור . לדוגמה , בסעיף א מתאים לציור התרגיל 4 × 5 וצריך לשנות את הציור לפי התרגיל . 3 × 5 המספר 4 מציין את מספר הקבוצות , כלומר צריך למחוק קבוצה אחת כדי לשנות ל - 3 קבוצות . בדיון מצופה שיופיעו הסברים כאלה וכן שתהיה התייחסות לעובדה שבשני התרגילים בכל סעיף יש גורם אחד זהה ( לדוגמה , הגורם 5 בסעיף א ) וגורם אחד שונה . פעילות 25 דומה לפעילות , 24 אלא שאין בה דרישה לנתח את מצבי הכפל בעזרת תבנית . תלמידים הזקוקים לניתוח זה יכולים לכתוב תבניות מתאימות במחברת . בסעיף ח יש שתי אפשרויות לשינוי הציור בהתאם לתרגיל : אפשר להוסיף מגדל הבנוי מ - 4 קוביות או להוסיף קובייה אחת לכל מגדל קיים . בפעילות 26 תרגילי הכפל מיוצגים על ידי מלבנים , והשינויים שהתלמידים צריכים לבצע הם במספר השורות או במספר הטורים . לדוגמה , הנה התשובות לסעיף א : . 26 השלימו לפי המלבנים . א כמה משבצות יש במלבן הצהב ? 4 × 10 = 40 שנו את המלבן לפי התרגיל הזה ופתרו : 4 × 11 = 44 שנו את אותו המלבן לפי התרגיל הזה ופתרו : 5 × 10 = 50 כיצד שניתם את המלבן לפי כל תרגיל ? מה קרה לתוצאה ? במלבן המקורי היו 4 שורות ו - 10 טורים , ותוצאת תרגיל הכפל היא . 40 בשינוי הראשון ( לפי התרגיל 4 × 11 ) רואים שצריך להוסיף טור אחד , ואז התוצאה גדלה ב - , 4 כלומר היא . 44 בשינוי השני ( לפי התרגיל 5 × 10 ) רואים שצריך להוסיף שורה אחת , ואז התוצאה גדלה ב - , 10 כלומר היא . 50 דיון בהמשך הפרק יקבלו התלמידים פעילויות נוספות שבהן הם יפתרו תרגילי כפל בעזרת פתרון תרגילים שהם יודעים לפתור .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר