עמוד:238

שלד ושרירים - שיתוף פעולה כדי שתתבצע תנועה דרוש שיתוף פעולה בין השלד לבין השרירים . השרירים הם אלה שמניעים את עצמות השלד . הודות לפעולה המשותפת של השרירים ושל השלד מתאפשרות תנועות כמו הרמת יד , הליכה , קפיצה ועוד . כיצד זה קורה ? כיצד לדעתכם נוצרת תנועה בגוף ? שלדים מתנועעים בתת הפרק נערכת אינטגרציה בין תתי הפרקים הקודמים : כדי שתתבצע תנועה דרוש שיתוף פעולה בין השלד לשרירים . בטרם ממשיכים חשוב לאפשר לתלמידים להביע את הידע ואת התפיסות שלהם ביחס לשאלות כגון : "כיצד מתבטא שיתוף הפעולה בין השלד והשרירים ? כיצד נוצרת תנועת הכיפוף של היד או של הרגל ? " בעקבות המשימה - נדע ... להסביר כיצד שיתוף הפעולה בין השלד לבין השרירים מאפשר לבצע מגוון תנועות . •• לערוך תצפיות ולהסיק מסקנות . חלק א : מהלך התצפיות . 1 בראש : עצם הלסת ֶ . א . פתח וּ וסגר וּ את הפה ! ב . שימו לב : האם שתי הלסתות נעות או רק אחת מהן ? ג . נסו להסביר : מה מזיז את עצם הלסת ֶ ? . 2 בבית החזה : הצלעות ועצם החזה . א . הניחו כף יד על בית החזה . ב . שׁ אפ וּ ) הכניסו ( אוויר , נ שׁ פ וּ ) הוציאו את האוויר ( אותו . ג . תאר וּ : מה קורה לצלעות ? ד . נסו להסביר : מה מניע את הצלעות ? המשימה כוללת סדרה של התנסויות ) סעיפים ) 5–1 המבוססת על בדיקה עצמית של המתרחש בחלקי הגוף השונים ) ראש , חזה , רגל , יד ועמוד שדרה ( כתוצאה מהנעת איברים . ההתנסויות כוללות פעולות מישוש , ביצוע כיפוף ויישור , בעיטות קלות והתבוננות . התלמידים חווים את תחושת התנועה של האיברים ומתבקשים להעלות השערות בנוגע לשאלה "מה מניע את העצמות " ?

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר