עמוד:226

שרירים בתנועה יד מתנועעת , רגל מתקפלת , לב פועם , פה מחייך , ראש מהנהן , עיניים נסגרות , ידיים מנופפות לשלום , גב מזדקף וגוף מתכופף . אלה דוגמאות לתנועה שמבצעים איב רִ ים שונים בגופנו . מה מאפשר לאיברי הגוף לנוע ? שרירים בפעולה בעקבות המשימה - נדע ... לערוך תצפית ולזהות את מיקום השרירים בגופנו . לשער מה קורה לשרירים בזמן ביצוע התנועה . לנסח שאלות . ציוד : ילקוט מלא , מראה הנחיות רגע לפני ... מששו את גופכם וזהו את השרירים בגופכם . השרירים , כמו שאר האיב רִ ים בגופנו , בנויים מתאים . התאים הבונים את השרירים נקראים תּ אי ש רִ יר . חלק א : תצפית בשרירים . 1 מרימים ילקוט תנועה היא תוצאה של התכווצות והרפיה של שרירים . ההתוודעות לתפקודי השרירים נעשית באמצעות התנסות חושית–חווייתית ועיבוד של מידע . המשימה כוללת חמש תצפיות חווייתיות שבאמצעותן התלמידים מזהים שרירים בגופם ובודקים מה קרה לאיבר המסוים בגופם כתוצאה מביצוע הפעולה . התלמידים מתנסים בפעולות שונות : הרמת ילקוט או כל חפץ כבד אחר , עמידה על קצות האצבעות , עשיית פרצופים מול המראה , קריצת עיניים וכיפוף אצבעות . בכל פעולה כזו הם בודקים את עצמם — חשים את השריר המתכווץ , מתבוננים בשינוי החל בו כאשר הם או חבריהם מבצעים תנועות שונות ומשערים כיצד התרחש השינוי . בסיכום התצפית , התלמידים מתבקשים לשער מה משותף לכל הפעולות שביצעו ומה הקשר בין פעולת השרירים לבין התנועה של איברים בגוף . הפשילו את שרוול החולצה מעל הכתף . הרימו את הילקוט ביד אחת . כופפו את היד לכיוון הכתף , כמו בתמונה . הביטו בזרוע ! תארו מה קרה לזרוע . ב דְ ק וּ גם אצל חבריכם . האם גם אצלם קרה דבר דומה ? שׁ ער וּ : כיצד זה קרה ? תא שריר

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר