עמוד:184

מ צּ בי צבי רָ ה בארץ ובשמיים באטמ וֹ ספ רָ ה ובהי דְ ר וֹ ספ רָ ה מתרחשות תופעות רבות הקשורות במזג אוויר : היווצרות עננים , ירידה של גשם , שלג וברד , ערפל ועוד . כל התופעות האלה קשורות בשינויי טמפרטורה שמתרחשים בכדור הארץ ) באטמוספרה , בגופי מים וביבשה . ) שינויים אלה גורמים למים להופיע במצבי צבירה שונים בארץ ובשמיים . איל וּ שינויים עוברים המים בסביבה ? עיקרון חשוב להבנת מחזור המים בטבע קשור לשינויים במצבי הצבירה של המים . את מערכת הניסוי בונים כמתואר בתמונה . לפני ביצוע הניסוי חשוב לבקש מהתלמידים לשער מה יתקבל לדעתם בכל אחד משלבי הניסוי . ממים למים בעקבות המשימה - נדע ... • לתאר מה קורה למים בסביבה בעקבות שינויי הטמפרטורה . • לבצע ניסוי ולהסיק מסקנות . ציוד : שני בקבוקי קוני חסיני אש , שני מאחזים לבקבוקי הקוני , שני כנים להחזקת הבקבוקים , מבער גז , לוח מתכת , מד טמפרטורה ) ללא כספית , ) משקפי מגן בטיחות . 1 ניסוי זה ייעשה בהדגמה על ידי המורה בלבד . . 2 על המורה להרכיב משקפי מגן ולאסוף את השיער . . 3 על התלמידים לשבת במרחק של מטר וחצי משולחן ההדגמה . מהלך הניסוי בצע וּ את הניסוי וצפו במתרחש . . 1 בונים את מערכת הניסוי כמו שמתואר בתמונה . . 2 מכניסים קרח כתוש לבקבוק קוני מספר . 1 . 3 מודדים את הטמפרטורה של הקרח בעזרת מד טמפרטורה . . 4 מחממים את הבקבוק וצופים במתרחש . מה קורה לקרח ? . 5 בודקים מה קורה לטמפרטורה כשממשיכים לחמם . . 6 מחממים את המים עד למצב של רתיחה . מה קורה למים שבבקבוק ? . 7 ממשיכים לחמם עד אשר לא נשארים מים בבקבוק . מתבוננים בלוח המתכת . מה אתם רואים ? . 8 בודקים מה הצטבר בבקבוק קוני מספר . 2 . 9 מכניסים את הבקבוק למקפיא למשך יממה . מה מקבלים ? בעת ביצוע הניסוי חשוב להפנות את תשומת לב הלומדים להתרחשויות בכל אחד מהשלבים : מספקים חום לקרח , הקרח ניתך , המים מתחממים , טמפרטורת המים עולה , המים מתאדים , המים רותחים , האדים פוגעים בזכוכית הקרה , האדים מתעבים , טיפות מים מצטברות בבקבוק . את הבקבוק עם טיפות המים מכניסים למקפיא . שימו לב : כמות הקרח שתתקבל לאחר ההקפאה תהיה קטנה בהרבה מהכמות שהייתה בתחילת הניסוי . כדאי לדון עם התלמידים בנושא ) הרי חומר אינו הולך לאיבוד . ) חשוב לערוך אנלוגיה בין מערכת הניסוי לבין תהליכים דומים שמתרחשים בסביבה : מים בסביבה עוברים ממצב צבירה אחד למשנהו , וכך הם עוברים מסביבה לסביבה . למשל , מהשלולית לאוויר , מהעננים לקרקע וכדומה .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר