עמוד:166

חושבים ועושים טכנולוגיה חידת הכתר ההתמודדות עם החידה מאפשרת ליישם את עקרון שימור הנפח והכמות של מוצקים בפתרון טכנולוגי . השאלה המרכזית שעולה היא "האם מכמות נתונה של חומר מוצק אפשר להכין כתר בעל נפח גדול יותר . " ? פתרון החידה יתברר לאחר המעשה , לאחר שהקבוצות מכינות את הכתרים מכמות שווה של פלסטלינה , שואלים : "איזו קבוצה בנתה את הכתר בעל הנפח הגדול ביותר , " ? ומתעדים את התשובות של התלמידים . לאחר מכן משתמשים בכלי גדול למדידת נפח נוזלים ובודקים את נפח הכתרים . התוצאה היא כמובן שלכולם יש את אותו הנפח . לפני שנים רבות היו מלך ומלכה שאהבו מאוד לקבל מתנות . לקראת יום ההולדת של המלך רצתה המלכה לתת למלך מתנה - כתר זהב חדש . היא אספה צורפים וצורפות מכל רחבי הממלכה וציוותה עליהם להכין מ–200 גרם זהב כתר יציב שיתאים לראשו של המלך ושיהיה בעל הנפח הגדול ביותר שאפשר . האם זה אפשרי בכלל ? התחלקו לקבוצות . כל קבוצה תשתמש ב–200 גרם פלסטלינה לבניית הכתר . . 1 תכננו ובנו כתר שעונה על הדרישות של המלכה : כתר יציב שיתאים לראשו של המלך ושיהיה בעל הנפח הגדול ביותר שאפשר . . 2 ב דְ ק וּ בעזרת כלי למדידת נפח של נוזלים את הנפח של כל הכתרים . . 3 מה גיליתם ? האם התוצאה מפתיעה ? כיצד תסבירו אותה ? ההסבר הוא שלכל הקבוצות הייתה אותה כמות של פלסטלינה . לכמות הזו יש נפח . אם לא הוספנו פלסטלינה , אז גם הנפח שלה לא השתנה . ומכאן עולה שהדרישה של המלכה הייתה בלתי אפשרית לביצוע . מובן שניתן לייצר כתרים שונים בצורות שונות ובגדלים שונים , שכן את הזהב אפשר לרדד .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר