עמוד:127

המשימות שמופיעות בתבנית זו יכולות לשמש ככלים להערכה מעצבת . במבט חוזר . 1 האם אופניים הם מערכת טכנולוגית ? כדי להשיב על השאלה השיבו על השאלות הבאות והסיקו מסקנה : א . איזה צורך הביא , לדעתכם , להמצאת האופניים ? ב . מהי המטרה של האופניים ? ג . איזו פעולה מתבצעת באופניים בזמן רכיבה ? ד . הכינו טבלה ) ראו דוגמה ( והשלימו בה את הפרטים על פי הכותרות . אל תשכחו להוסיף כותרת לטבלה ה . האם אפשר לשנות את הסדר שבו מאורגנים הרכיבים באופניים כך שעדיין יבצעו את פעולתם ? ו . מה דעתכם , האם האופניים הם מערכת טכנולוגית ? הסבירו את תשובתכם . . 2 השיגו עט עיפרון . פעלו על פי ההנחיות . א . לאיזו מטרה ייצרו את עט העיפרון ? ב . פ רְ קו את העט עיפרון לרכיביו , אך זכרו שעליכם להרכיבו בחזרה . ג . הכינו טבלה ) ראו דוגמה ( ו רִ שמו בה את השם של כל רכיב ואת תפקידו . ד . הרכיבו את העט עיפרון בחזרה . תשובה לשאלה 1 א . לקצר את זמן ההגעה ממקום למקום . ב . להסיע אותנו ממקום למקום במהירות ובפחות מאמץ . תנועה ג . דוגמה : דוושה , הנעת הגלגל , הדוושה מחוברת באמצעות ציר למסגרת האופניים , הנעת הדוושה מניעה באמצעות תמסורות את הגלגל . ה . אם נשנה את סדר הרכיבים , האופניים לא יוכלו לפעול וכך המערכת הטכנולוגית לא תשיג את מטרתה . לדוגמה , אם הדוושה תהיה מחוברת לכידון . ו . האופניים הם מערכת טכנולוגית כי הם אוסף של רכיבים מעשה ידי אדם הפועלים בתיאום כדי לספק את הצורך באמצעי תחבורה . תשובה לשאלה 2 א . נוחות בשימוש ואפשרות להחלפת מילוי ללא צורך במחדד . תשובה לסעיפים ו-ז : אם אחד הרכיבים של עט העיפרון יאבד אז עט העיפרון לא יוכל לפעול כי לכל רכיב במערכת יש תפקיד . ה . הוסיפו כותרת מתאימה לטבלה . ו . הסבירו : מה יקרה אם אחד הרכיבים של העט עיפרון ילך לאיבוד במהלך הפירוק ? האם העט עיפרון ימשיך לבצע את תפקידו ? ז . הסיקו מסקנה : איזה תפקיד יש לרכיב זה בפעולת העט עיפרון ?

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר