עמוד:116

מערכות טכנולוגיות מערכות טכנולוגיות רבות משרתות אותנו בחיי היומיום . טלוויזיה קולטת שידורים ומעבירה מידע , טלפון נייד קולט ומעביר מידע כמו : שיחות , צלילים , תמונות , סרטים ועוד . מכוניות מסיעות אנשים , חולץ פקקים מסייע לנו לחלוץ פקק מבקבוק יין והמקדח עוזר לרופא / ת השיניים לקדוח בתוך השן . בתוך השפע העצום של מוצרים טכנולוגיים יש קבוצה מיוחדת של מוצרים המורכבים ממספר רב של רכיבים ומנגנ וֹ נים . כאשר מוצר מורכב ממספר רכיבים ומנגנ וֹ נים אשר פועלים יחד ובתיאום , הוא נקרא מערכת . לדוגמה : הקומקום החשמלי , המכונית , המחשב , המאוורר , והטלפון הם מערכות טכנולוגיות . בטיחות מותר לבצע את הפעילות רק בצעצועים שפועלים באמצעות סוללה חשמלית ולא באמצעות רשת החשמל ! חוקרים צעצוע בעקבות המשימה - נדע ... לתאר רכיבים במערכת טכנולוגית ואת הקשר ביניהם . לערוך השוואה ולהסיק מסקנות . ציוד : משחקי צעצוע שניתנים להפעלה : בובה רוקדת , מכונית , קרוסלה ועוד שלב א : עבודה אישית הנחיות בחר וּ צעצוע שניתן להפעיל אותו ובצעו חקירה על פי ההנחיות הבאות : . 1 הפעילו את הצעצוע . איזו פעולה עושה הצעצוע ? . 2 שערו : אילו רכיבים בצעצוע שותפים בביצוע הפעולה ? . 3 פ רְ קו את הצעצוע בזהירות בלי לקלקל אותו . אילו רכיבים אתם מזהים ? בשלב א של המשימה ) עבודה עצמאית ( כל תלמיד / ה בוחר / ת צעצוע אחד ובוחן / ת אותו על פי השאלות וההנחיות שבסעיפים . 1-3 אחר כך משלימים את תוצאות הבדיקה בטבלה על פי ההנחיות שבשאלה . 4 לאחר השלמת הטבלה מתבקשים התלמידים לרשום מאפיינים כלליים של הצעצועים שחקרו . לדוגמה : ההליקופטר מורכב מחמישה רכיבים , ההליקופטר נע בעזרת קפיץ , בעזרת מנוע וכדומה . מילון מנגנון : מרכיב במערכת טכנולוגית שמבצע פעולה ) מנוע , מנוף , זמזם , קפיץ ועוד (

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר