עמוד:96

המשימות שמופיעות בתבנית זו יכולות לשמש ככלים להערכה מעצבת . במבט חוזר . 1 קִרְ א וּ את סיפור המעשה הבא והשיבו על השאלות : הגפרורים כבר בתקופות קדומות השתמשו בני האדם באש לצרכים שונים כמו : חימום , בישול וצלייה . תחילה הם למדו להבעיר אש באמצעות חיכוך ) שפשוף ( של מקלות זה בזה . מאוחר יותר הם הבעירו אש באמצעות חיכוך של חומרים אחרים כמו צור ופלדה . לפני כ 350 שנה ) בשנת ) 1680 גילה אנגלי בשם ר וֹ ב רְ ט בּוֹ יל כי שפשוף החומרים ז רְ חן וגופ רִ ית גורם ליצירת להבה . אבל השימוש בחומרים אלה היה מסוכן . רק בשנת 1855 הציג אדם בשם קַ א רְ ל לינ דְ סטר וֹ ם משבדיה את "הגפרורים הבטוחים" ) הם עשויים מחומר הנקרא "זרחן אדום , ) " ואלה נמצאים בשימוש עד היום . גפרורים אלה מאפשרים להצית אש בקלות , בנוחות ובבטיחות . תשובה לשאלה : 1 א . הצורך במכשיר להצתת אש . ב . קל להפעלה , בטוח בהפעלה וגם בשעה שהוא נמצא באחסון . ג . חומרים שאינם מסוכנים ויקרים , מידע על חומרים שמתלקחים בעקבות חיכוך , תהליך ייצור זול . ד . שפשוף מקלות , צור ופלדה . ה . שימוש בחומרים שונים . ניצול חומרים שהיו זמינים בטבע . ו . הגפרורים זולים ונוחים לשימוש ולאחסון . השימוש באבני הצור פסק כי הוא דורש הפעלת כוח , הן אינן נוחות לשימוש וקשה לנייד אותן . ז . מצת . ח . מוצרים אלה שונים מהגפרורים בצורה , בחומר , במנגנון , באופן השימוש , בנוחות השימוש , הם עמידים יותר והם אינם מתקלקלים כאשר הם נרטבים . שאלות א . איזה צורך הביא לפיתוח המוצר גפרורים ? ב . מה היו הדרישות מהמוצר למציאת הפתרון ? ג . באילו אילוצים היה צריך להתחשב כדי למצוא פתרון ? ד . אילו פתרונות טכנולוגיים הומצאו בתקופות השונות ? ה . אילו הבדלים קיימים בין הפתרונות טכנולוגיים בתקופות שונות ? ו . מדוע משמשים הגפרורים כאמצעי הצתה עד ימינו ומדוע פסק השימוש באבני הצור ? ז . האם אתם מכירים מוצרים נוספים שגם הם מספקים פתרון טכנולוגי לאותה בעיה טכנולוגית או לאותו צורך ? ח . במה שונים המוצרים שהצעתם מהגפרורים ?

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר