עמוד:23

. 2 העתיקו את המשפטים הבאים למחברת ) או לקובץ במחשב ( והשלימו בהם את המילים החסרות . בסוף כל משפט כתב וּ את מאפיין החיים המתאים . א . הכלב והדגים זקוקים לחמצן . הכלב קולט ______ מה ______ ואילו חמצן , אוויר הדגים קולטים ______ המומס ב . ______ חמצן , מים מאפיין החיים : . ______ נשימה ב . הפרה והאריה ניזונים . הפרה אוכלת ______ ואילו האריה אוכל . ______ מאפיין החיים : . ______ עשב , טרף , הזנה . ג . כל בעלי החיים נעים . הנחשים ______ ואילו העטלפים . ______ זוחלים , עפים מאפיין החיים : . ______ תנועה ד . כל בעלי החיים מתרבים . ה ______ ממליטים ואילו ה ______ חתולים , עופות מטילים ביצים ודגי הגמבוזיה . ______ משריצים מאפיין החיים : . ______ רביה ה . כל בעלי החיים יוצרים תקשורת . החתולים בעיקר באמצעות , ________ ריחות ה ______ בעיקר באמצעות ריחות ואילו אנחנו יוצרים כלבים תקשורת בדרכים שונות : . ______ ______ קולות , מגע מאפיין החיים : . ______ תקשורת ו . כל בעלי החיים גדלים ומתפתחים . אצל ________ ו– _______ השוני בין פרפר , הצאצאים לבוגרים הוא עצום בהשוואה ל . ________ כלבים קרפדה מאפיין החיים : . ______ גדילה והתפתחות . 3 עיינו במשפטים שהשלמתם וכתב וּ : במה דומים מאפייני החיים אצל בעלי חיים ובמה הם שונים ? . 4 יש ילדים שחושבים שעננים שנעים בשמיים הם יצורים חיים . מה אתם חושבים ? נמקו את תשובתכם . חושבים מדע : חקר בפעולה . 1 בּ חר וּ מאפיין חיים אחד ) הזנה , נשימה , תקשורת , תנועה , רבייה , גדילה והתפתחות . ) . 2 בּ חר וּ בעל חיים אחד בסביבה שבה אתם חיים וערכו עליו תצפית : תכננו את התצפית : מטרת התצפית , מקום התצפית , זמן התצפית , תיעוד התצפית . תארו את הביטוי של מאפיין החיים שבחרתם בבעל חיים זה ) לדוגמה : ממה הוא ניזון ? כיצד הוא מתרבה ? כיצד הוא יוצר תקשורת . ) תשובה לשאלה : 3 דוגמאות : כולם נושמים — אך קיים הבדל באיבר הנשימה ) עור , זימים , ריאות , ) כולם נעים — אך קיימים איברי תנועה שונים ) כנפיים — תעופה , סנפירים — שחייה , גפיים — הליכה . ) קיים הבדל גם בדרכי התזונה , דרכי ההתרבות , דרכי התקשורת ועוד . תשובה לשאלה : 4 עננים אינם יצורים חיים . נימוק : אין להם את כל מאפייני החיים . התלמידים מתנסים בתכנון וביצוע תהליך חקר באמצעות תצפית לביסוס ויישום הידע שנלמד בנושא מאפייני חיים . להוראה מפורשת של מיומנות תכנון תצפית חקר פנו לתת המדור תהליך החקר המדעי שבמדור מיומנויות ותהליכי חשיבה שבאתר מטר .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר