עמוד:15

מומלץ להתעדכן בחוזר מנכ '' ל בכללים המחייבים טיפול בבעלי חיים ובהתייחסות אליהם . פרטים : תשע כ"ח , ) ב ( 3 / "ד בחשוון התשע"ד , 10 בנובמבר 9 . 4 , 2013 חינוך לערכים , 9–11 . 4 בעלי חיים במוסד חינוכי . חושבים ועושים טכנולוגיה בונים בית גידול מלאכותי לבעלי חיים בעקבות המשימה - נדע ... לתכנן ולבנות בית גידול מלאכותי שיספק את צורכי הקיום של בעלי החיים . הנחיות . 1 בַּ חר וּ בעלי חיים שאותם תרצו לגדל בבית או בכיתה : דגים , אוגרים , שרקנים , ארנבונים , תוכונים , ש בּ ל וּ לים , טואי המשי ואחרים . . 2 מה צריך לספק לבעל החיים שאותו תרצו לגדל ? א . הכינו רשימה שבה תפרטו מהם צורכי הקיום שחייבים לספק לבעל החיים כדי שיוכל להתקיים . ב . היעזרו במקורות מידע נוספים וּ ב דְ ק וּ אילו צרכים מיוחדים יש לבעל החיים שלכם . לדוגמה : איזה סוג מזון הוא מעדיף ? ג . תכננ וּ כיצד ייראה בית הגידול המלאכותי ) המבנה , הצורה , הגודל . ) תוכלו גם לצייר . ד . ארגנו את הכלים ואת הציוד הדרושים לכם ובנו בית גידול מלאכותי שבו תוכלו לספק לבעל החיים את צורכי הקיום שלו . ה . כתב וּ הנחיות שיסבירו כיצד לטפל בבעל החיים . גידול בעלי חיים בכיתה ומעקב סדיר אחר פעילותם מזמנים מפגש בלתי אמצעי עם בעלי החיים , תורמים לפיתוח אחריות ומאפשרים הבניית ידע אודות המשותף והשונה בין בעל חיים . שימו לב : המשימה מזמנת יסודות של חשיבה טכנולוגית כגון : מתן מענה לצורכי הקיום של בעל החיים , תכנון הבנייה , ארגון הכלים והציוד ובניית בית הגידול המלאכותי . להבניית העיקרון אחידות ושוני בבעלי חיים פנו לדגם ההוראה אחידות ושוני בבני אדם בסדרה בעין המצלמה — מגוון יכולות , אתר מטר . להוראה מפורשת של מיומנות תכנון ניסוי חקר פנו לתת המדור תהליך החקר המדעי שבמדור מיומנויות ותהליכי חשיבה שבאתר מטר . חושבים מדע : חקר בפעולה תלמידי כיתה ד גדלו בעלי חיים בפינת החי שבבית הספר ) אוגרים , שרקנים , ארנבים . ) הם רצו לבדוק איזה סוג מזון מעדיפים לאכול בעלי החיים . . 1 נסחו שאלת חקר . ) זוהי שאלה שאפשר למצוא לה תשובה בעזרת ניסוי או תצפית . ) . 2 תכננ וּ את מהלך הבדיקה ) למשל , סוג בעל החיים , מספר בעלי החיים , סוגי מזון , כמויות מזון , זמני האכלה ועוד . ) . 3 כמה חזרות תבצעו ? מדוע חשוב לערוך חזרות ? . 4 כיצד תארגנו את הנתונים שתאספו ? הילדים מתנסים בניסוח שאלת חקר , בתכנון מהלך החקר , בתכנון חזרות ובדרך ארגון הנתונים / מידע שיאספו .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר