עמוד:8

תת פרק זה מזמן התנסויות חווייתיות שנועדו לקרב את התלמידים אל עולמם של בעלי החיים ולגרום להם להתוודע אל המגוון האדיר הנמצא בסביבה הקרובה להם . ההתוודעות לעולם זה נעשית באמצעות תצפית ומעקב אחר בעלי החיים ) רצוי בשעות השונות של היממה ( ובאמצעות קטע מידע שנועד להעשיר את הידע ולתרום לתהליכי המשגה . אל עולמם של בעלי החיים רבים מאתנו אוהבים בעלי חיים ומגדלים אותם בבתיהם . יש כאלה שמגדלים עכבר , אוגר או תוכי , ואחרים מגדלים כלב , חתול , דגי נוי ולפעמים אפילו ... סוס ! גם מי שאינם מגדלים בעלי חיים בבית , ודאי רואים אותם כמעט בכל יום . איל וּ בעלי חיים אנו פוגשים בסביבה שלנו ? לסביבה שבה אנו חיים ונחפש בעלי חיים בשעות השונות של הימ ְ ָ מ ָ ה . הבה נצא בעלי חיים בסביבה שבה אנו חיים למשימה שני חלקים . החלק הראשון מוקדש לתצפית על בעלי חיים בסביבה והחלק השני מוקדש לעיבוד ממצאי התצפית ) נתונים ( ולתהליכי ההמשגה . מומלץ לבצע את התצפית בקבוצות קטנות 3–2 ( תלמידים . ) יש להנחות את התלמידים לארגן בטבלה את הנתונים שנאספו במהלך התצפית . בעקבות המשימה - נדע ... לאסוף נתונים באמצעות תצפיות . לתאר היכן נמצאים בעלי חיים בסביבה , ולתאר את מבנה הגוף ואת ההתנהגות שלהם . להשוות בין בעלי חיים בסביבה ולהסיק על הדומה ועל השונה ביניהם . ציוד : מגדלת , משקפת , כלי כתיבה , מצלמה ) אם יש ( הנחיות חלק א : עורכים תצפית על בעלי חיים יש לוודא כי אין בסביבה צמחים רעילים . יש להנחות תלמידים לא לגעת בצמחים רעילים . לזיהוי צמחים רעילים ניתן להיעזר באתר צמח השדה . . 1 צאו לסביבה הקרובה במהלך שעות היום ) בבוקר , בצהריים ובערב ( וחפשו בעלי חיים בכל מקום : על הקרקע , על משטחי הקירות של הבתים , על העצים והשיחים , על הגדרות , באוויר ובמקומות נוספים . . 2 התבוננו במבנה הגוף ובהתנהגות של בעלי החיים והאזינו גם לקולות שהם משמיעים ) אם יש צורך , היעזרו במגדלת או במשקפת . ) . 3 שרטטו טבלה : ארגנו את הנתונים שאספתם בתצפית בעמודות המתאימות בטבלה ) ראו דוגמה בעמוד הבא . ) בטיחות אין להפוך אבנים או לתחוב ידיים מתחת לאבנים מחשש להכשות נחשים או לעקיצות של בעלי חיים . יש לצאת לסיור עם בגדים מתאימים ועם נעליים סגורות .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר