עמוד:*74

פרק שני : עטופים בעור רעיונות מרכזיים העור הוא איבר שעוטף את כל הגוף ויוצר חיץ בין הסביבה החיצונית לסביבה הפנימית . העור בנוי מתאים של עור , מבלוטות זיעה , מתאי חישה ומכלי דם ; לעור תפקודים רבים , לדוגמה : הגנה , שמירה על טמפרטורת הגוף וקליטת מידע . עלינו לשמור על ניקיון העור ועל שלמותו ולטפח אותו למען בריאות הגוף כולו . החשיפה לקרינת השמש היא אחת הסכנות הגדולות לעור ; עלינו לאמץ דרכים והתנהגויות להגנה מפני השמש ולשמירה על בריאות העור והבריאות הכללית . מטרות אופרטיביות התלמידים יתארו את תפקודי העור . התלמידים יסבירו את הקשר בין מבנה העור לבין תפקודיו . התלמידים יתארו גורמים שיכולים לפגוע בתפקוד העור . התלמידים יתארו דרכים לשמירה על בריאות העור . מושגים עור : תאי העור , בלוטות זיעה , תאי חישה , כלי דם ; תפקודי העור : לקלוט מידע , לקרר את הגוף , להגן ; פגיעה בעור : נזקי שמש , פציעה , כווייה ; בריאות : ניקיון , מניעת פציעות , טיפול בפציעה . מיומנויות חשיבה הבנה ושימוש במושגי מפתח של קטעי מידע להסבר תופעות ותהליכים ; עריכת ניסויים והסקת מסקנות ; חקירת תופעות ומתן הסבר לתופעות ; ניסוח כללים ומתן הסבר . הבהרות מתודיות הערה : הבהרות מתודיות נוספות משולבות בספר התלמיד / ה . לצורך התוודעות למבנה העור ולתפקודיו , דרושה המחשה תלת ממדית , שכן מלבד השיער והציפורניים , חלקי העור סמויים מהעין . מוצע להשתמש בתמונות ובהדמיות וירטואליות להבניית משמעות למבנה העור ולתפקודיו . היעד החינוכי–ערכי של פרק זה הוא בריאות — שמירה על בריאות העור , בעיקר מפני נזקי שמש , באמצעות אימוץ התנהגויות מתאימות . הידע המדעי והטכנולוגי שבפרק נועד לשמש בסיס רציונלי לאימוץ ההתנהגויות . מוצע להשתמש בעלוני מידע של האגודה למלחמה בסרטן וכן של קופות החולים . מומלץ לזמן לתלמידים משימות לבדיקת אמצעי הצללה בבית הספר ) אפשר גם בגני שעשועים , בתחנות אוטובוס ( ולעודד אותם לפעול באמצעים מקובלים למען התקנתם ) כתיבת מכתבים , עלון הסברה וכדומה . ) ילדים נפצעים יותר ממבוגרים . ילדים נפצעים מכיוון שהם סקרנים יותר , לרוב הם חסרי ניסיון , הכישורים המוטוריים שלהם אינם מפותחים מספיק ולא תמיד הם מודעים לסכנות שאורבות להם . מטרה חשובה במעלה היא לחנך את התלמידים להתנהגות שמונעת תאונות . המלצות ומידע בנושא זה אפשר למצוא באתר הארגון "בטרם . " ילדים לא תמיד מודעים למרכיבים בסביבה שנמצאים כל הזמן במגע עם גופנו . מרכיבים כמו חיידקים ונגיפים וכן חומרים מסוימים שלא ניתן להבחין בהם ללא המכשור המתאים . שמירה על ניקיון הגוף חשובה ביותר לסילוק מרכיבים אלה מהעור . חשוב לחנך את התלמידים לסגל התנהגות היגיינית , שכוללת רחיצת ידיים ורחיצת הגוף , וכן הקפדה על ניקיון הסביבה .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר