עמוד:*71

רקע מדעי באתר של במבט חדש , כיתה ד , תמצאו ידע מדעי וטכנולוגי בנושאים הבאים : חינוך לבריאות , גוף האדם בנוי ממערכות , תפקודי העור , יכולת תנועה ) על השרירים והשלד . ) הסביבה הלימודית בסביבת הלמידה חשוב לכלול מקורות מידע , מוצגים , סרטים , פעילויות מתוקשבות , דגמים של שלד ושרירים , עבודות של תלמידים וכדומה . הסביבה תלך ותתפתח ככל שתעמיק הלמידה והיא תשקף גם את רמת ההבנה של התלמידים . חשוב ביותר לשלב בתהליכי ההוראה–למידה פעילויות חוץ כיתתיות ) לדוגמה , במוזיאונים למדע , ) בחצר בית הספר ) למשל , בדיקת אמצעי הצללה , ) בגן השעשועים ) למשל , התנסות במתקני כושר גופני . ) סביבה מתוקשבת אתר אופק מדע וטכנולוגיה כולל הדמיות , אנימציות ופעילויות יצירה בנושאי גוף האדם וקידום הבריאות . בעזרת הדמיות ממוחשבות ניתן ללמוד על מערכות מורכבות בגוף האדם בדרך פעילה וחווייתית . להדמיה הממוחשבת כמה יתרונות פדגוגיים : היא מציגה באופן תלת ממדי ודינמי את המערכות בגוף האדם , היא מאפשרת התמקדות באיברים , ברקמות ובתאים בגוף האדם , והיא תומכת בהפעלה ידידותית של מערכות גוף האדם . ההפניה לאתר נעשית מתוך ספר הלימוד בהקשר לנושא הלימודי . מתוך יחידת הלימוד נעשית הפניה לרשת האינטרנט לאיסוף מידע רלוונטי בהתאם להקשר הנושאי . אתרים בישראל שיכולים להתאים הם : אתר מטר , אתר תפור עלי , אתר האגודה למלחמה בסרטן , אתרים של קופות החולים , אתר של משרד הבריאות , הספרייה הווירטואלית של מטח . מיפוי הפעילויות המתוקשבות מופיע בטבלה מיפוי פעילויות ומיומנויות בזיקה לציוני הדרך של תכנית הלימודים שמופיעה בכל אחד מפרקי השער . פתיחת השער השער נפתח בשיר מכתב לעצמי ) מתוך יחידת הלימוד גוף ללא הפסקה . ) מטרת השיר היא להעביר ללומדים את התחושה שגופנו בנוי מאיברים / מערכות רבים שהפעולה המשותפת שלהם מאפשרת לנו לנשום , לאכול , לצחוק ולשחק . הפתיחה נועדה ליצור הקשר רעיוני לנושאים שמטופלים בשער וכן כדי לזמן שיח שבאמצעותו אפשר לחשוף ידע מוקדם ולפתח מודעות אודות מטרות הלמידה בשער זה . סיום השער השער מסתיים במשימה טכנולוגית יש לנו אתגר . המשימה היא מתחום הנדסת אנוש . במשימה התלמידים מתבקשים לשכלל או להמציא מוצר שלוחה שיגביר את היכולת של הידיים או של הרגליים לבצע פעולה . המשימה מתאימה ככלי להערכת ביצועי לומדים ) ידע מושגי , מיומנויות תיכון , מיומנויות מידעניות , עבודת צוות ועוד . ) מומלץ לפנות לאתר המפמ"ר להשגת תבניות של מחוונים שתוכלו להיעזר בהם להערכת תהליכי החקר ותהליכי התיכון . מקורות אנגל , . 2003 , א' אטלס גוף האדם , מפה הוצאה לאור . אנגל , . 2007 , א' לקסיקון ביולוגיה , מפה הוצאה לאור . מרקוזה–הס , . 2002 , ע' ביולוגיה של האדם , המרכז הישראלי להוראת המדעים , ת"ל משרד החינוך , ירושלים .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר