עמוד:*70

שער רביעי : מבט אל תוך הגוף על השער השער פותח צוהר אל המכלול המורכב גוף האדם ואל המערכות המרכיבות אותו תוך התייחסות לקשרי הגומלין ביניהן ולמשמעות שיש לקשרים אלה לקידום הבריאות ולאיכות החיים . מבין המערכות המרכיבות את גופנו , נושאי הלימוד בשער מתמקדים במבנה ובתפקוד של העור ושל השלד והשרירים . נוסף של ההיבטים המדעיים ועל ההיבטים הטכנולוגיים הרלוונטיים , השער עוסק בהיבטים הקשורים לקידום הבריאות של כל אחת מהמערכות הללו ושל הבריאות הכללית . מבנה השער השער כולל שלושה פרקים . מספר שעות הוראה כ–25 שעות כולל הרחבה . פרק ראשון : זהו גופנו . הפרק עוסק בהיכרות כללית עם איברים ועם מערכות המרכיבים את גופנו . התלמידים מתוודעים לתפקודי האיברים והמערכות בהשגת צורכי הקיום לגוף , כגון חמצן , מזון ומים , וכן לחשיבות של פליטת חומרים כגון פחמן דו–חמצני ומים . פרק שני : עטופים בעור . הפרק עוסק במבנה העור ובתפקודיו — להגן על הגוף , לחוש ) לקלוט מידע מהסביבה ( ולסייע בשמירה על חום הגוף . הפרק מדגיש את החשיבות שיש לשמירה על ניקיון העור ושמירה על שלמותו . העור מגן על הגוף מקרינת השמש , אך הוא הראשון שנפגע ממנה . כללי זהירות להתנהגות בשמש מודגשים בפרק זה . פרק שלישי : גוף בתנועה . הפרק עוסק בחשיבות התנועה לבני אדם וליצורים חיים אחרים ובאיברים המשתתפים בתנועה — שרירים , גידים , עצמות השלד ומפרקים . בנוגע לכל אחד מהם נלמדים המבנה , התפקוד וההתאמה . ההיבטים הבריאותיים של מערכת התנועה הם יציבה נכונה וכיצד ניתן לשמור עליה במצבי פעילות שונים וכן חשיבותה של הפעילות הגופנית לשיפור הכושר הגופני ולשמירה על בריאות . באותו המקום . ) הם בודדו רק את הגורם הנבדק ) גודל פתח הכלי ); ד : כאשר שטח הפנים של פתח הגוף גדול יותר , כמות המים המתאדה בפרק זמן מסוים גדולה יותר . . 8 ד : התאדות ; הסבר : מים במצב צבירה נוזל הופכים לגז ) אדי מים . ) . 9 א : המים שהתאדו מהקומקום - התעבו על הכוס . . 10 א : לחמם ; ב : לחמם ; ג : לקרר ; ד : לקרר פרק שלישי : מחזור המים בטבע . 1 א : הערה : מחזור המים בטבע יכול להתחיל מכל מקום . דוגמה : מים מתאדים ממקורות המים ביבשה , מהיצורים החיים מהאוקיינוסים ומהימים ; . 2 האדים מתעבים לעננים ; . 3 יורדים משקעים ; . 4 חלק מהמשקעים מחלחל לקרקע וחלק זורם למקורות המים ביבשה ולים ; ב : שם הרצף — מחזור המים בטבע . . 2 א : לא היו אדי מים באוויר — לא היה מתקיים מחזור המים ; ב : לא היו עננים — גשמים לא היו יורדים ; ג : הים היה מתרוקן ממים . . 3 דוגמאות לכללים : לתקן ברז דולף , לסגור את הברז בגמר השימוש , להשתמש באביזרים חוסכי מים , לשטוף מכונית בדלי מים ולא בצינור .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר