עמוד:27

שַׁ ח ַ ף ה שַׁ ח ַ ף ניזון מבעלי חיים שגלי הים פולטים אל החוף . לדוגמה , דגים וסרטנים מתים . מסיבה זו חוף הים הוא סביבת חיים שבה ה חף מבלה רוב הזמן . הוא הולך על החוף , מתעופף מעליו ומסוגל לנוח גם על פני המים . ל חף יש קְ ר וּ מי שׂ חייה בין אצבעות רגליו ובאמצעותם הוא מסוגל לשחות היטב . נוסף על כך , יש לו מקור שבעזרתו הוא יכול לאכול כמעט כל סוג מזון . ס רְ טן החולות ס רְ טן החולות ( חולון ) חי בחולות חוף הים . הוא מסוגל לחיות גם מחוץ למים , אך הוא זקוק לחמצן שמומס במים כדי לנשום . הס רְ טן נושם בעזרת זימים שחייבים להיות רטובים כל הזמן . כיצד הוא משיג מים ? בעזרת רגליו הוא חופר מחילות עמוקות המתמלאות במים . במחילות האלה הוא מסתתר במשך היום . בלילה הוא יוצא אל החוף ומלקט את מזונו בעזרת ה צּ בת וֹ ת שלו . זיקית הזיקית היא זוחל . הזיקית מבלה את רוב ימיה על שיחים ועל עצים . גופה צר ואצבעותיה מותאמות ללפיתת ענפים . גם הזנב שלה מסייע לה לאחוז בחוזקה את הענפים . הזיקית ירקרקה כמו הצמחים שעליהם היא חיה . צבע גופה משתנה במהירות מירוק בהיר לירוק כהה ואפילו לאפור בהתאם לסביבה . בשל היכולת לשנות צבעים והתנועה האטית שלה היא מצליחה להסתתר היטב , ולאויבים שלה קשה ממקומה לגלות אותה . כאשר זיקית מזהה זבובון על צמח , היא לא זזה ממקומה והיא שולחת לשון ארוכה ודביקה מאוד ולוכדת בעזרתה את הזבובון . חושבים מדע : חקר בפעולה ע רְ כ וּ תצפית שמטרתה לגלות כיצד בעלי חיים מותאמים לסביבה . פעלו לפי ההנחיות הבאות : . 1 בַּ חר וּ בעל חיים אחד בסביבה שבה אתם חיים ( דוגמה : נמלים , חיפושיות , שממית , שלדג ) . . 2 תארו את סביבת החיים של בעל החיים . . 3 תארו את מבנה גופו ואת ההתנהגותו . . 4 הסיקו : כיצד מותאם בעל החיים לקיום בסביבה ? זיקית סרטן החולות שחף

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר