עמוד:77

דיבור ישיר ודיבור עקיף קוראים , מבינים ומדברים א . לפניכם משפטים מתוך הכתבה . קראו בקול והתאימו את הקריאה לסימני הפיסוק . - " גרמנו לו לחייך בפעם הראשונה מאז רעידת האדמה " , מספר בראשי . - בראשי מספר שהוא פגש ילדים פצועים רבים . שימו לב במשפט הראשון קוראים את המילים שאמר בראשי כמו שהן בלי שינויים . לפני התחלת הדברים שהוא אמר , ובסופם – מופיעות מירכאות ( " ... " ) . המירכאות מראות לנו שאומרים את הדברים בדיבור ישיר . לפעמים מסמנים גם נקודתיים ( : ) לפני המירכאות . לדוגמה , הוא שאל : "מתי הטיסה יוצאת ? " במשפט השני קוראים על מה שה כּ תב שמע מדויד בראשי – בלי מירכאות ובלי נקודתיים . זהו משפט בדיבור עקיף . בדיבור עקיף משתמשים בפעלים כמו : מספר ש ... אומר ש ... לפני שמספרים על הדבר . ב . 1 סמנו בכתבה משפט נוסף בדיבור ישיר . 2 הקיפו בכתבה משפט נוסף בדיבור עקיף . ג . כתבו את המשפטים שלפניכם בדיבור ישיר או בדיבור עקיף . שימו לב כשצריך לשנות את נטיית מילת היחס במעבר מדיבור ישיר לדיבור עקיף . דיבור ישיר הפצוע סיפר : " נשברה לי היד " . הרופאה אמרה : " זאת התרופה למחלה " . " הליצנים שימחו אותנו " , אמרו הילדים החולים . דיבור עקיף הפצוע סיפר שנשברה לו היד . הליצן אמר שזאת בדיחה מצחיקה . הכתב סיפר שהוא טס היום לנפאל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר