עמוד:9

בפתרון בעיות השוואה משתמשים במודל של ישר המספרים בהתאם לצורך : יש תלמידים הזקוקים להדרכה ולהסבר ויכולים להיעזר במודל כדי לנתח את המצב המתואר בטקסט של הבעיה . בנוסף משולבות ביחידה זו גם בעיות חיבוריות שאינן בעיות השוואה . בעיות לא שגרתיות ( בל " ש ) במהלך הלימוד התלמידים מתמודדים עם היבט נוסף הקשור לבעיות מילוליות במתמטיקה בעיות לא שגרתיות . מטרת העיסוק בבעיות אלה היא הפעלת דרכי פתרון מגוונות , התמקדות בתהליך הפתרון והרחבת נקודת המבט של התלמידים על נושאים ועל רעיונות מתמטיים . אוסף הבעיות המובאות בפרק הוא מגוּון ומאפשר מימוש מטרות רבות . האוסף כולל : בעיות המעודדות התבוננות והבחנה בפרטים בעיות שאין להן תשובה מתאימה , בעיות שמתאימה להן תשובה אחת ובעיות שמתאימות להן תשובות רבות בעיות שבהן מומלץ לעודד חיפוש שיטתי של כל הפתרונות בעיות המאפשרות מציאת חוקיות בעיות בנושאים מתמטיים שלא נלמדו בכיתה באופן ישיר ונועדו לעודד את התלמידים לפתור אותן באופן אינטואיטיבי בעיות המעודדות מציאת דרכי פתרון שונות . דרך העבודה המומלצת בבעיות לא שגרתיות ( בל " ש ) מומלץ שהתלמידים יפתרו את הבעיות האלה בקבוצות קטנות כדי שיוכלו לשוחח , להתלבט ולעבוד יחד . חשוב להתחיל בפתיחה קצרה של המורה , שבמהלכה יהיה אפשר לבדוק אם המושגים הנזכרים בבעיה ידועים לתלמידים ואם המשימה ברורה להם . לעתים כדאי לשאול אותם שאלות הבהרה או להציג לפניהם בעיה דומה כדי לשפוך אור על מורכבותה . רצוי לאפשר לתלמידים לעבוד בקבוצה באופן עצמאי . תחילה יש להקשיב להם ולשים לב לדרכי עבודתם ובהמשך לעקוב אחר עבודתם מן הצד . חשוב לתת לתלמידים מספיק זמן להתלבטות , לאפשר להם להתנסות במגוון דרכי עבודה , לבקש מהם לנמק את הצעותיהם ולעודד אותם להתייעץ זה עם זה . חשוב לעזור לתלמידים המתקשים במשימה בעזרת שאלות מנחות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר