עמוד:4

מבוא לפרק את הבעיות המילוליות בחיבור ובחיסור אפשר לחלק לשלוש קטגוריות מרכזיות : . 1 בעיות סטטיות - בעיות המתארות יחסי הכלה בין הקבוצות הנתונות ; אפשר לשאול על השלם בהינתן שתי הקבוצות החלקיות או על אחד החלקים בהינתן השלם ואחת מהקבוצות החלקיות . דוגמה : באגרטל יש 7 נרקיסים ו - 3 כלניות . כמה פרחים יש באגרטל ? . 2 בעיות דינמיות - בעיות המתארות תהליך של שינוי בזמן : יש מצב התחלתי , מתרחש שינוי ומתקבל מצב סופי . יכול להתקיים תהליך של הוספה או תהליך של הפחתה . בהינתן שניים משלבי התהליך אפשר לשאול על השלב השלישי . דוגמה : לרוני יש 15 שקלים . היא נתנה 3 שקלים ליעל . כמה כסף נשאר לרוני ? . 3 בעיות השוואה - בעיות המתארות השוואה בין שתי קבוצות ; אפשר לשאול על ההפרש שבין שתי הקבוצות או על גודלה של קבוצה בהינתן ההפרש בינה ובין הקבוצה האחרת . דוגמה : באגרטל יש 6 פרחים אדומים . מספר הפרחים הלבנים קטן ב - 2 ממספר הפרחים האדומים . כמה פרחים לבנים יש באגרטל ? בשני הפרקים הקודמים של בעיות מילוליות ( בספר 3 לכיתה א ובספר 4 לכיתה ב ) עוסקים בפתרון בעיות משתי הקטגוריות הראשונות . בפרק זה לומדים לפתור בעיות השוואה חיבוריות . בעיות השוואה אלה מאופיינות בביטויים כמו " ב ... יותר " , " ב ... פחות " , " גדול ב ... " , " קטן ב ... " המופיעים בטקסט . נתבונן בסיפור ההשוואה הזה : לניצן יש 8 בובות ולמיקה יש 10 בובות . לניצן יש 2 בובות פחות מאשר למיקה . סיפור זה מורכב מ - 3 היגדים : 8 בובות לניצן 10 בובות למיקה ההפרש בין מספר הבובות של ניצן למספר הבובות של מיקה הוא . 2 בהינתן שניים מההיגדים , נוכל לשאול על ההיגד השלישי : . 1 שואלים על ההפרש : לניצן יש 8 בובות ולמיקה יש 10 בובות . בכמה גדול מספר הבובות של מיקה ממספר הבובות של ניצן ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר