עמוד:136

ד . תלמידי הכתה יצאו לטיּול ביום רְביעי בשעה 8 : 00 בבקר . הטיּול נמשךְ חצי יממה . מתי חזרו התלמידים מהטיּול ? ביום ר ְ ב ִ יע ִ י בשעה 8 : 00 בּ ֶָ ע ֶ רב פתרון : בחצי יממה יש 12 שעות . ראינו שכאשר עוברות 12 שעות , שעון המחוגים חוזר לאותו המצב , כלומר : השעון יראה שוב את השעה , 8 : 00 אבל זה יהיה באותה היממה . לכן התלמידים חזרו ביום רביעי בשעה 8 : 00 בערב . ה . בבקר יום שני , בשעה , 7 : 00 ברַח דורי הכלבלב מביתו ונעלם . בעליו הדואגים ארְגנו מיּד משלחת ויצאו לחפשׂו . יממה שלמה ו 3 שעות נערְכו החפושים עד שחזר דורי בעצמו לביתו מלכלךְ ומאשר . מתי חזר דורי הביתה ? ביום שׁ ְִ לישׁ ִ י בשעה 10 : 00 בּ ַ בּ ֹ ק ֶ ר כמה שעות נעדר דורי ? 27 שעות פתרון : דורי ברח : יום שני בשעה 7 : 00 בבוקר . אחרי יממה : יום שלישי בשעה 7 : 00 בבוקר . אחרי 3 שעות נוספות : יום שלישי בשעה 10 : 00 בבוקר . ביממה יש 24 שעות . דורי נעדר יממה ו - 3 שעות , כלומר 24 + 3 שעות , שהם 27 שעות . עמודים 203 - 202 ֿ פעילות 5 פעילות זו מזמנת דיון המעלה את הצורך בקביעת הבחנה בין שעות המחזור הראשון של השעון ( מאחרי חצות ועד 12 : 00 בצהריים ) לבין שעות המחזור השני ( מאחרי 12 : 00 בצהריים ועד חצות ) . יש לבצע את הפעילות בהנחיית המורה . פעילויות -8 6 יש שתי דרכים מקובלות להבחין בין השעות בשני המחזורים . דרך אחת היא הדרך שבה נהגנו עד כה במהלך הפרק - הוספת החלק המתאים ביממה לשעה ( לדוגמה : 6 : 00 בבוקר לעומת 6 : 00 בערב , 1 : 15 בצהריים לעומת 1 : 15 בלילה ) . דרך זו היא הנושא של פעילות . 6 חשוב לוודא שהתלמידים מבינים שלכל שעה מתאימים רק שני חלקי יממה ( משום שכל שעה מופיעה בדיוק פעמיים במהלך היממה ) . כך , למשל , השעה 6 : 30 יכולה להיות בבוקר או בערב , אבל אי - אפשר לדבר על 6 : 30 בצהריים . השעה 6 : 30 לעולם אינה חלה בצהריים !

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר