עמוד:129

פעילויות -9 8 פעילויות אלה עוסקות בדרך שבה אנשים רגילים לדבר על שעות בשפת היום - יום . כאשר השעה קרובה לשעה מלאה , פעמים רבות נוהגים לציין אותה לפי מספר הדקות עד השעה המלאה . למשל , השעה 8 ו - 55 דקות נקראת בשפת היום - יום " חמישה ל - . " 9 מבחינה לשונית הביטויים " חמישה ל ... " או " עשרה ל ... " אינם נכונים - צריך לומר , למשל , חמש דקות לפני - 9 ואולם הם שגורים בשפת היום - יום , ולכן חשבנו שכדאי לדון בהם . פעילות 8 משמשת הכנה לדרך דיבור זו על השעות . התלמידים מחשבים כמה דקות יש עד לשעה המלאה הקרובה . פעילות 9 עוסקת באופן ישיר יותר בדרך הדיבור על השעות , ואולם בצורה התקנית . עמוד 194 פעילות 10 בפעילות זו התלמידים ממירים משכי זמן של שעות בדקות . עד כה המירו התלמידים רק את חלקי השעה ( בפעילות . ( 2 כאן בפעם הראשונה הם עוסקים בהמרה של משכי זמן הגדולים משעה . רעיון ההמרה של יחידות מוכר לתלמידים מפרקי המדידה הקודמים – מדידת אורך ומדידת משקל . ואולם , בשונה מאורך ומשקל , כאן הקשר בין היחידות אינו כפולה של . 10 עובדה זו עלולה לגרום קושי אצל תלמידים שעדיין אינם שולטים בכפל ובפרט בכפל בעשרות שלמות . למשל , כדי לדעת כמה דקות הן 3 שעות , אפשר לפתור את התרגיל . 3 × 60 = 180 אפשר כמובן גם לפתור על ידי חיבור חוזר : . 60 + 60 + 60 = 180 פעילות 11 גם בפעילות זו התלמידים עוסקים בהמרה של שעות בדקות , ואולם כאן הם אינם נדרשים לחישוב מדויק . מומלץ לדון עם התלמידים על דרכי פתרון שונות ולעודד פתרון על ידי אומדן . לדוגמה , דרך פתרון אפשרית לסעיף ב : 120 דקות הן שעתיים , ולכן 125 דקות הן בוודאי יותר משעה ורבע . בפעילות זאת חשוב לשים לב לטעות שכיחה הנובעת מהקבלה לא נכונה למבנה העשרוני – טעות שלפיה בשעה יש 100 דקות ובחצי שעה יש 50 דקות . פעילות 12 בפעילות זו התלמידים מיישמים את יכולתם להמיר יחידות זמן בהקשר אמ ִ תי – זמני נסיעה . בשני הסעיפים האחרונים עליהם להתמודד עם הבנה ועיבוד של מידע מילולי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר