עמוד:125

ב . דקות ( עמודים 194 - 189 בחוברת לתלמיד ) יחידה זו עוסקת בהכרת יחידת זמן נוספת – הדקה . בפעילויות 2 - 1 לומדים מהי דקה ומה היחס בינה לבין השעה ( 1 שעה = 60 דקות ) . בפעילויות 5 - 3 עוסקים בקריאת הדקות בשעון מחוגים . בפעילויות 9 - 6 עוסקים בחישובי זמן בשעות ובדקות . בפעילויות 12 - 10 מתמקדים בהמרה של משכי זמן - דקות בשעות ולהפך . עמוד 189 פעילות 1 היא פעילות הפתיחה לנושא הדקות , ויש לבצע אותה בהנחיית המורה . סעיף א הוא דיון פתוח שמטרתו לאפשר לתלמידים להסיק מסקנות בעצמם מתוך השעון , בלי שלמדו על דקות . לפי מחוג השעות הם יכולים לדעת שתום איחרה לחוג . בשלב הזה אין להם כלים לדעת בכמה זמן היא איחרה , אך הם יכולים להעריך , מתוך הכרת חלקי השעה , שהיא איחרה בפחות מרבע שעה . טעות אחרת היא בלבול בין השעה העגולה שחלפה לבין זו הקרבה . כך , למשל , תלמידים עלולים לבלבל בין 9 וחצי ל - 10 וחצי ( פעילות 5 א ) , בין רבע ל - 3 ובין רבע ל - 2 ( פעילות 5 ב ) וכן בין רבע ל - 5 ובין רבע ל - 6 ( פעילות . ( 6 כאשר טעויות כאלה נעשות , יש להזכיר לתלמידים להסתכל על הכיוון של תנועת המחוגים . מקרים שבהם השעה היא רבע שעה לפני שעה עגולה יוצרים קושי נוסף , שכן בניגוד למקרים האחרים כאן השעה המלאה המצוינת עדיין לא הגיעה . פעילות 7 עוסקת בטעויות הקשורות במקרים אלה . עמוד 188 פעילות 8 מסכמת את כל הנושאים שנלמדו בכיתה ב ' ואמורים לשמש בסיס להמשך הפרק . במהלך הפעילות התלמידים נדרשים לקרוא שעון , להציג שעות בשעון ולחשב משך זמן לפי שעת התחלה ושעת סיום . כל השעות והזמנים הם בשעות שלמות , חצאי שעות ורבעי שעות . מומלץ להרחיב את הפעילות ולחדד את ההבנה באמצעות שאלות לדיון : מי הכין את שיעורי הבית בשעה המוקדמת ביותר ? ( גיל ) ומי בשעה המאוחרת ביותר ? ( דקל ) מי הכין את שיעורי הבית בזמן הקצר ביותר ? ( בר ) ומי בזמן הארוך ביותר ? ( גיל )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר