עמוד:114

סעיף ד מציג דילמה : הקופסאות שונות זו מזו באופן כזה שקשה לקבוע לפי האיור לאיזו מהן אפשר להכניס יותר ממתקים . לאחר שהתלמידים מסמנים את בחירותיהם יש לערוך דיון בבחירות אלה . אפשר להתחיל בהצבעה לכל סעיף : כמה תלמידים בחרו בכל קופסה ? סביר להניח שבסעיפים א ו - ב ה תהיה בחירה פה אחד ( או כמעט פה אחד ) , ואילו בסעיפים ג ו - ד יהיו העדפות שונות . שאלו את התלמידים מדוע זה כך והניחו להם לנסח הסברים בעצמם . לאחר מכן רצוי למקד את הדיון בסעיף ד . בקשו מהתלמידים לנמק את בחירתם . יכולים להיות נימוקים מכמה סוגים . יש נימוקים המבוססים על העדפות אישיות שאינן קשורות למקום בקופסה . לדוגמה : " קופסה 1 יפה יותר " או " בקופסה 2 קל יותר לראות את כל הממתקים " . אלה נימוקים לגיטימיים , מאחר שהתלמידים התבקשו פשוט לבחור קופסה כרצונם , ואין צורך להרחיב עליהם את הדיון . לצד נימוקים אלה יהיו גם נימוקים המבוססים על תפיסה מוטעית . לדוגמה : " בחרתי את קופסה 1 כי היא גבוהה יותר , ולכן יש בה יותר מקום . " חשוב לתת מקום לנימוקים כאלה , לבקש מהתלמידים להגיב אליהם ולדון בהם . עמוד 179 מטרת החלק הראשון של פעילות 2 ( הדיון בעקבות שיחתם של גיא ומיכל ) היא לעסוק בתפיסות מוטעות אפשריות , אם הן לא עלו באופן ספונטני בדיון בפעילות . 1 גיא ומיכל מנסים להכריע באיזו קופסה יש יותר מקום , ואולם כל אחד מתמקד בממד אחד בלבד של הקופסה ( גובה או רוחב ) . הדיון צריך לחדד את הנקודה שבהשוואת נפחים של גופים יש להביא בחשבון את כל ממדי הגוף . בהמשך לדיון מקשרים בין השאלה " כמה מקום יש בקופסה ? " לבין המושג " נפח " ומכירים מושג חדש - " קיבול " . מטרת החלק השני של הפעילות - השוואה בעזרת ביצי שוקולד - היא להציג עיקרון חשוב בהשוואת קיבול של כלים : במדידת קיבול על ידי מילוי יש להקפיד שלא יישארו רווחים בין הדברים המשמשים למילוי . לכן ביצי שוקולד אינן מתאימות לשמש מתווך בהשוואת קיבול של כלים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר