עמוד:106

ב . את נפחם של גופים שאינם חלולים אפשר להשוות על ידי השקעה במים . נמלא כלי שקוף במים ונסמן את הגובה שאליו המים מגיעים . נכניס את אחד הגופים למים ונסמן עד להיכן המים מגיעים במקרה זה . לאחר מכן נוציא את הגוף מהמים ונכניס במקומו את הגוף האחר . כך נוכל לראות אם הפעם עלה מפלס המים יותר מזה שבמקרה הראשון או פחות ממנו . המים משמשים כאן מתווך , משום שכמות המים שעולה למעלה כאשר משקיעים את הגוף במים שווה בנפחה לנפח הגוף . השוואה בעזרת מתווך והשוואה ישירה הן השוואות איכותיות , כלומר , תוצאת המדידה היא שעצם אחד גדול בנפחו מהאחר , קטן ממנו או שווה לו . אין עוסקים כאן בגודל ההפרש או ביחס בין המידות , ואין כאן אמירה מפורשת על מידתו של גוף מסוים . לצרכים אלה יש להשתמש ביחידות מידה . ג . השוואה ביחידות מידה שרירותיות למדידת גופים חלולים אפשר לבחור גוף חלול אחר , קטן יותר ( למשל כוסית או פקק ) , שישמש יחידת מידה . ממלאים את הכלי הקטן בגרגירים עד לשפתו , ומרוקנים את תוכנו לתוך הכלי שרוצים למדוד . חוזרים על הפעולה שוב ושוב , עד שהגוף הנמדד מתמלא עד לשפתו . מונים כמה פעמים חזרנו על הפעולה . התוצאה של מדידה כזו היא מספר המציין את מידת הנפח של הגוף ביחידת המידה הנבחרת . כאשר מציינים את מידות הגוף , חשוב לציין גם את יחידת המידה שבה השתמשנו . למשל , נפח הקופסה הוא 21 פקקים . גם גופים שאינם חלולים אפשר למדוד ביחידות מידה שרירותיות על ידי השקעה במים בתוך משורה – כלי שמצוינים עליו מידות . ואולם מדידה כזו היא מורכבת וקשה מאוד להבנה ואין עוסקים בה בפרק זה . שימוש באבזרים בפרק חשוב להכין מראש את האבזרים הנדרשים ללימוד הפרק . המושג " נפח " נבנה אצל התלמידים כתוצאה מהתנסות . חשוב לוודא שכל התלמידים יבצעו בפועל את הפעילויות שבפרק . ההצטיידות הכיתתית באבזרים היא באחריות המורה . האבזרים הנדרשים לפרק ליחידה א : מכלים - בקבוקים של משקה קל שחלקם העליון חתוך מצבע ( " טוש " ) דק עמיד במים ( לא מחיק ) אבנים - גודל כל אבן כגודל אגרוף של ילד פלסטלינה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר