עמוד:83

ד . קילומטר ( עמודים 141 - 137 בחוברת לתלמיד ) את יחידות המידה מ " מ , ס " מ ו - מ ' אפשר להמחיש לתלמידים על ידי מדידה ישירה , בעזרת סרגל או פס מדידה שהתלמידים מחזיקים בידיהם ומתנסים בהם . לעומת זאת יחידת המידה קילומטר אינה ניתנת להמחשה כזו בשל אורכה הרב , ויש צורך בהתנסויות עקיפות שדרכן יחושו התלמידים את משמעות המושג ויבינו אותו . פעילות 1 ( עמ ' 137 ) משמשת התנסות כזו , ובה התלמידים מודדים תחילה את אורך חדר הכיתה שלהם , ולאחר מכן משערים ובודקים כמה צעדים יש ללכת כדי לעבור את המרחק הזה . בעזרת מידת האורך של חדר הכיתה התלמידים בודקים וממחישים את יחידת המידה קילומטר . בכל הסעיפים שבפעילות זו מומלץ לשלב התנסות אמ ִ תית של מדידת המרחק הנתון ( המרחק מקיר אחד של הכיתה לקיר שממול או אורך מסדרון בית הספר ) יחד עם חישובים מתאימים . חשוב לדון עם התלמידים בפעולות החשבון המתאימות לביצוע החישובים , משום שנושא זה קשה לתלמידים רבים . בתחתית עמוד 137 יש הצעות נוספות להמחשת קילומטר , ורצוי לבחור לפחות באחת מהן כדי שלתלמידים תהיה התנסות ממשית ביחידת מידה זו : הצעות להמחשת קילומטר נעזרים בגוגל מפות או במפה כדי למצוא יעד המרוחק קילומטר אחד משער בית הספר . הכיתה תצעד ליעד זה . אם באזור בית הספר יש מסלול הליכה ) ריצה ( שמסומנים עליו מרחקים , יוכלו התלמידים להיעזר בסימונים כדי ללכת מרחק של קילומטר . מודדים זמן : הליכה מהירה למרחק של קילומטר אחד אורכת כ 10 דקות , ריצה במהירות בינונית למרחק של קילומטר אחד אורכת כ 6 דקות , ונסיעה של קילומטר אחד ברכב בתוך העיר אורכת כדקה וחצי . בפעילויות 2 ו - 3 ( עמ ' 138 ) התלמידים מתרגלים המרות של קילומטרים במטרים ( ולהפך ) באופן דומה לדרך שביצעו קודם המרות של מטרים בסנטימטרים ( ולהפך ) . סעיפים ה ו - ו בפעילות 3 הם משימות אתגר , משום שבסעיף ה בראשונה יש למצוא כמות המתאימה לחצי ק " מ – מיומנות שקשה לתלמידים בשלב זה , ובסעיף ו יש לעשות המרה כפולה – קילומטרים במטרים ומטרים בסנטימטרים . בפעילות 5 ( עמ ' 140 ) התלמידים מתבקשים לכתוב נתונים משלהם כרצונם , בתנאי שיעמדו באילוץ של מרחקים גדולים מ - 5 ק " מ וקטנים מ - 6 ק " מ . פעילות 7 ( עמ ' 141 ) היא פעילות אתגר , ובה יש להשתמש בהשוואה בין מרחקים ולשים לב ליחסי הגודל ביניהם . כדי לסייע בביצוע המשימה אפשר לשאול מהן שתי הערים שהמרחק ביניהן הוא הקצר ביותר לפי המפה ומהן אלה שהמרחק ביניהן הוא הארוך ביותר . לאחר מכן אפשר לנסות לאמוד , על פי שני גדלים אלה , את גודלם היחסי של שאר המרחקים . אין הכוונה להשתמש כאן בנושא של קנה מידה , מכיוון שהוא קשה מדיי לתלמידים בגיל זה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר