עמוד:80

פעילות 4 משלבת גם את המושג הגאומטרי ‘ ריבוע ' . בהזדמנות זו אפשר לדון בשמות הצורות של הכפתורים האחרים . פעילות 5 ( עמ ' 127 ) מעודדת את התלמידים לדעת מהי מידת האורך בדרך יעילה , ללא ספירת מילימטרים בודדים על הסרגל . לשם כך אפשר להשתמש בעובדה שכל סנטימטר שווה ל - 10 מ " מ וכל חצי ס " מ שווה ל - 5 מ " מ . יש להשתמש בשנתות המסומנות כדי לזהות אורכים אלה . בפעילות 6 התלמידים מסרטטים בעצמם קטעים על פי אורך נתון . את האורך של קטע ב אפשר לציין במילימטרים בלבד ( 12 מ " מ ) או בסנטימטרים ובמילימטרים ( 1 ס " מ ו - 2 מ " מ ) . את האורך של קטע ד קשה יותר לקבוע , משום שמבקשים מהתלמידים לקיים שני תנאים בו - זמנית . פעילות 7 עוסקת בהמרות של סנטימטרים במילימטרים . כאמור , על פי תכנית הלימודים יש ללמד רק את המעברים בין סנטימטרים למטרים ובין מטרים לקילומטרים . עם זאת ההמרות מתרגלות ומחזקות את נושא הכפל ב - . 10 עמוד 128 בפעילות 8 יש דיון העוסק באומדן אורכים ומקשר לעצמים מחיי היום - יום . דיון מסוג זה ממחיש את הצורך ביחידת המידה מילימטר , מאחר שיש עצמים רבים סביבנו הקטנים מסנטימטר . אפשר לבקש מהתלמידים למצוא עוד עצמים שאורכם קטן מסנטימטר אחד . פעילות 9 ( עמ ' 128 ) עוסקת באומדן אורך ועובי של ערמת דפים , שהם עצמים המוכרים לתלמידים מחיי היום - יום , ומומלץ לעשות אותה בהנחיית המורה . בסעיף א התלמידים מתבקשים לשער את כמות הדפים בערמה שהעובי שלה הוא 5 מ " מ . השערה זו אינה קלה , משום שקשה לדמיין עובי של דף אחד . מומלץ לרשום השערות שונות של התלמידים כדי שיהיה אפשר להשוותן לתוצאה האמ ִ תית . בסעיף ב התלמידים בודקים את השערותיהם : הם מכינים ערמת דפים שעוביה 5 מ " מ וסופרים כמה דפים יש בה . בסעיף ג , שהוא אתגר , אפשר לכוון את התלמידים לבדוק מה הקשר בין עובי החוברת של אורית ( 2 ס " מ ) לבין עובי הערמה שהם בדקו בסעיף ב ( 5 מ " מ ) . כדי לפתור את השאלה יש לכפול ב - 4 את כמות הדפים שהתקבלה בסעיף ב , משום שערמת דפים שעוביה 5 מ " מ " נכנסת " 4 פעמים בעובי של 2 ס " מ ( שהם 20 מ " מ ) . בסעיף ד יש לחשׁב את העובי של ערמה של 500 דפים . כדאי להיעזר בתשובות שנכתבו בסעיפים הקודמים . מספר הדפים בערמה של 5 מ " מ או מספר הדפים בערמה של 2 ס " מ .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר