עמוד:75

ו . כדאי להתאים את הגודל של יחידת המידה לגודל העצם הנמדד בצורה הגיונית . לדוגמה : אורך של חדר כדאי למדוד במטרים ולא במילימטרים או בגפרורים וכדומה . ז . כדי לקבל תשובה מדויקת יותר למידה של דבר כלשהו אפשר להיעזר בשתי יחידות או יותר . לדוגמה : אורך החדר הוא 3 מ ' , 59 ס " מ ו - 4 מ " מ . . 5 מציאת המידה בדרך עקיפה לעתים אנחנו משתמשים בנוסחאות לחישוב מידות . בדרך כלל העיקרון בנוסחאות אלה הוא שבמקום למדוד באופן ישיר את המידה המבוקשת ( דבר שלעתים קשה או אינו אפשרי ) , אנחנו מודדים מידות אחרות ( לעתים אפילו לא מאותו הסוג ) ומחשבים את המידה המבוקשת . למשל : במקום למדוד היקף של עיגול באופן ישיר , אנחנו מודדים את הרדיוס ומחשבים את ההיקף . הוראת הנושא ‘ מדידת אורך ' בכיתה ג בפרק זה עוסקים במדידות אורך ומתמקדים במדידת אורך ביחידות מידה מקובלות : מילימטר , סנטימטר , מטר וקילומטר . כמו כן עוסקים בקשרים שבין היחידות ובמעברים ביניהן ( המרות ) . לימוד יחידות המידה השונות נעשה תוך קישור לדוגמאות מוחשיות מהעולם ומחיי היומיום של התלמידים . לפעילויות שבפרק יש כמה מטרות : . 1 הכרת יחידות המידה המוסכמות . 2 מדידה ביחידות אלה . 3 פיתוח יכולת אומדן לגבי היחידות מתרגלים את היכולת הזאת בשני הכיוונים : א . חיפוש עצמים ופריטים שאורכם נתון ב . שיעור האורך של עצם נתון ביחידות מוסכמות על ידי אומדן . 4 מדידה בסרגל המקובל . 5 תרגול קשרים בין יחידות המידה השונות מידות האורך המקובלות מבוססות על המבנה העשרוני : 100 ס " מ = 1 מ ' ; 1 , 000 מ ' = 1 ק "מ וכדומה . בפרק מתרגלים מעבר מיחידה אחת לאחרת - המרות . על פי תכנית הלימודים יש ללמד רק את המעברים בין סנטימטרים למטרים ובין מטרים לקילומטרים . לימוד זה מתקשר גם לנושא המופיע בחלק של " מספרים ופעולות " בתכנית הלימודים של כיתה ג ' : הגדלה והקטנה פי 10 ופי . 100 הערה חשובה : אם משתמשים במהדורה הדיגיטלית של החוברת ומקרינים את התמונות שבפרק על מסך , יש לשים לב לכך שאורכם של העצמים המוקרנים על המסך שונה מאורכם המקורי שבחוברת לתלמיד , ולכן אי - אפשר לבצע על הדפים המוקרנים חלק מהמשימות הקשורות למדידות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר