עמוד:72

מבוא לפרק לפי תכנית הלימודים של משרד החינוך מומלץ לייחד ללימוד פרק זה 5 שעות לפחות . מדידות : המושגים המתמטיים ודרך הוראתם בבית הספר היסודי א . סוגים שונים של מדידות לכל גוף יש ממדים רבים הניתנים למדידה . נביא לדוגמה את התיבה : בתיבה זו אפשר למדוד אורכים , שטחים , נפח , משקל וכדומה . בשפת היומיום מדברים על " אורך התיבה " , על " רוחב התיבה ועל " גובה התיבה " . ואולם אף שמשתמשים במונחים שונים , כולם מתכוונים לממד האורך . אורך הוא ממד הקשור לישר . אפשר למדוד אורך של קטע ( שהוא חלק מישר ) או של קו מוגבל כלשהו . במקרה של קו שאינו ישר אפשר להבין את מדידת האורך כמדידת הקטע המתקבל לאחר " יישור " הקו . לדוגמה , על התיבה אפשר למצוא קווים רבים , כמו אלה המסורטטים כאן , ולכולם יש אורך הניתן למדידה : באותה תיבה אפשר למדוד גם שטחים שונים : שטח פאה , שטח הפנים וכדומה . שטח הוא ממד הקשור למישור . אפשר לדבר על שטח של צורה מישורית ( מוגבלת ) או של מ ִ שטח מוגבל כלשהו . גם כאן , במקרה של משטח כלשהו , אפשר להבין את מדידת השטח כמדידת הצורה המישורית שתתקבל אם " ניישר " את המשטח לצורה מישורית . ( לא תמיד אפשר לבצע את " היישור " בפועל , אבל במתמטיקה יש דרכים חישוביות לעשות זאת . ) למשל : אפשר למדוד שטח של ריבוע ( צורה מישורית ) או של מעטפת של גליל ( משטח עקום ) וכדומה . בתיבה שלמעלה אפשר למדוד שטח של פאה אחת או שטח של כל פני התיבה ועוד . כשם שאורך הוא ממד הקשור לישר ושטח הוא ממד הקשור למישור , כך נפח הוא ממד הקשור למרחב התלת - ממדי . אפשר למדוד נפח של גוף תלת - ממדי . לדוגמה : לתיבה , שהיא גוף תלת - ממדי , יש נפח . בהוראת חמשת הממדים הנ " ל ( אורך , שטח , נפח , זמן ומשקל ) אין אנו עוסקים בהגדרת הממדים או בדיון ישיר על מהותם , אלא בפעילויות המבהירות אותם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר